• Эхлэл
  • Цаг агаар
  • Валют ханш
  • Улс төр
  • Эдийн засаг
  • Үзэл бодол
  • Спорт
  • Нийгэм
  • Дэлхий
  • Энтертайнмэнт
  • Зурхай



Боомтын сэргэлт: Төр хувийн хэвшилд бүх боломжийг нь нээж өгнө

Ц.МЯГМАРБАЯР

 

Монголын эдийн засгийн чуулган 2022 үндсэн хэлэлцүүлгээс өмнө урьдчилсан байдлаар зургаан салбар хэлэлцүүлгийг зохион байгуулж байгаа билээ.Урьдчилсан хэлэлцүүлэг өчигдөр “Боомтын сэргэлт” сэдвээр үргэлжилсэн юм. “Боомтын хөгжил” сэдвээр эхний илтгэлийг Сангийн сайд Б.Жавхлан танилцуулж  үүний дагуу эхний хэлэлцүүлэг болсон юм. Тэрбээр “Бид улс төрийн болон гадаад, дотоод орчны бүх боломжит, тохироо бүрдсэн энэ цаг үед Боомтын шинэчлэлийг хийх хамгийн тааламжтай цаг үед бид ирээд байгаа. Хөрөнгө оруулагчдад боомтын шинэчлэлд 44 төсөл зургаан багц ажилд нийт 26 их  наяд  төгрөгийн эдийн засгийн өндөр ач холбогдолтой, үр ашигтай зах зээлийн бизнесийн санал тавьж байгаагаа хурлын индэр дээрээс хэлье.  Хувийн хэвшлийн судалгаа, тогтвортой байдал, алсын хараа, бизнесийн хурд нь  эдгээр төслийг хэрэгжүүлэхэд боломж, хүчин чадал нь төрөөс илүү байгаа гэдэгт  бид бүрэн илтгэлтэй байна. Төр өрсөлдөхгүй, бүх боломжийг хувийн хэвшилд тавьж ажиллана”  гэлээ.  Хил хамгаалах, хил нэвтрэн өнгөрүүлэх  хурдын талаар бизнесийн өнцөгөөс харж байгаа ч хил хамгаалах олон улсын хэлэлцээр нарийн зүйл байдаг. Тиймээс явж явж хоёр улсын энэ асуудал дээр зогсолт хийдэг. Иймээс эхнээс нь хоёр талд хэлэлцээрийг дээд хэмжээнд хийж бизнесийн үйл ажиллагаанд саад болохгүй байх нөхцлийг бүрдүүлж шийдвэрлээд явна гэдгээ хэлсэн. Эхнээсээ гэрээ хэлэлцээр амжилттай болж БНХАУ-д хийсэн ерөнхий сайдын нэг удаагийн айлчлалаар 12 жил гацсан гурван боомтын “Шивээхүрэн”, “Ханги”, “Бичигт”-ийн  хил солбилцолын цэгийг тогтож гацаанаас гаргасан.

Энэ бүгд хоёр улсын хүчин чармайлтын үр дүнгээр бий болж буйг тодотгож байв. Цаашид ч улс төрийн хүрээнд хоёр тал ойлголцлын  таатай үед байгааг онцолж байна. Үүний дараа “Боомтын сэргэлт” болон  “Эдийн засгийн чөлөөт бүс хуурай боомтын хөгжлийн бодлогын асуудал” сэдэвт панель хэлэлцүүлгүүд боллоо.  Замын-Үүд чөлөөт бүсийн тухайд одоогийн байдлаар 88 аж ахуйн нэгж 113 га газрыг эзэмшдэг. Эдгээр ААН-үүд чөлөөт бүсэд нийт 680 тэрбум төгрөгийн хөрөнгө оруулалт хийхээр төслөө ирүүлээд байгаа аж. Хэлэлцүүлгийн үеэр  зарим панилституудын үгийг хүргэе.

 

"Замын-Үүд чөлөөт бүс"-ийн захирагч А.Энхзул:

Цахимжуулалтад бизнесийнхэн оролцож, хамтрахад  бэлэн

 

- Б.Жавхлан сайд сая бизнесийнхэн та нар биднийг ташуурдаад өгөөч, түрээд өгөөч гэж байна. Үүнд бизнесийнхэн бид бэлэн байгаа гэдгийг онцолж хэлье. Шинэ сэргэлт бодлогын хүрээнд боомтын болон үйлдвэржилтийн үйл ажиллагааг сэргээж дөрвөн боомт, хурдны авто замыг барина гэлээ. Гэхдээ ямар төслүүдийг хувийн хэвшил, ямрыг нь төр нь хийх юм гэдгийг  тодорхой болгох шаардлагатай байна. Мэдээж бизнесийнхэн ихэвчлэн гадаадын хөрөнгө оруулалтаар хийнэ. Тэгэхээр Зөвшөөрлийн тухай болон төр хувийн хэвшлийн хуулийн төслүүдийг хэлэлцэхдээ эдгээрийн уялдаа холбоог сайн хангахад  анхаарах хэрэгтэй. Мөн зөөлөн дэд бүтэц бий болгох  цахимжуулалтын ажил хамгийн чухал. Нэг цонхны худалдааны системийг нэвтрүүлэхэд анхаарах нэг зүйлийг онцолж хэлэхэд Швейцар улс бүтээгдэхүүн  экспорт, импорт хийхэд 225 ам.доллар байдаг бол Монгол Улс 110 ам.доллар,  дээр нь  100 гаруй цаг зарцуулдаг. Тиймээс цахимжуулалтын асуудалд бизнесийнхэн оролцож хамтарч ажиллахад бэлэн байгаа. Мөн төрөөс эдгээр үйл ажиллагааг хийхдээ тогтвортой, тууштай хэрэгжүүлээсэй гэж  хүсч байна.  

 

“Монголын тээвэр зуучлагчдын нэгдсэн  холбоо”-ны Удирдах зөвлөлийн дарга Г.Оргил:

Хуурай боомтын асуудлаа шийдвэрлэчихвэл, импортын болон экспорт, инфляцын асуудал дагаад намжина

 

- Монгол Улс Транзит монгол  болно гэж зарласан. Энэ нь Хятадын “Нэг бүс-нэг зам” төслийг дэмжиж байгаа нь ойлгомжтой. Тиймээс  ирээдүйд Монголын гурван сая хүн амынхаа импортын хэрэгцээг хангахаас илүүтэй транзит тээврээр бид илүү ашиг олно гэсэн тал дээр ажиллах байх. Үүнд манай тээврийн компаниуд ажиллахад бэлэн байгаа. Гэхдээ хуурай боомтын асуудлыг  яаралтай шийдвэрлэх хэрэгтэй байна. Засгийн газар хэлэлцээрүүдийг шаргуу хийх хэрэгтэй. Дотооддоо нэгдсэн терминалаа хийх нь тодорхой. Гэхдээ хаана хийх вэ гэдэг нь чухал. Улаанбаатарт гол төмөр замаа түшиглэж байгуулах уу, эсвэл урд талын боомт Замын-Үүдэд хийх үү гэдгээ тогтож ТЭЗҮ-ээ  гаргах ёстой. Мөн үүний дагуу Хятадтай хэлэлцээрүүдийг яаралтай хийх хэрэгтэй. Заавал Тяньжин боомтын харьяанд нэг боомтоос хамааралтай  биш бусад боомтуудыг түшиглэх талд  ажиллах шаардлага байна. Учир нь импортын ачаанд 2019 онд 4500 ам.доллар байсан контейнерийн жишиг үнэ өнөөдөр 9800 ам.доллар болж хоёр дахин нэмэгдсэн. Энэ нь инфляцид нөлөөлж  асуудал дагуулж байна. Гол нь том зургаар нь харж хуурай боомтын асуудлаа шийдвэрлэчихвэл, импортын болон экспорт, инфляцын асуудал дагаад намжина. Түүнчлэн далайн тээврийн компаниуд чингэлгээ Монгол Улс руу явуулах сонирхол нь бий болох ёстой. Наашаа ирсэн чингэлэг буцаад хоосон буцах, эсвэл цаашаа Оросоор дамжиж Европ руу явах чингэлгийн хугацаа тодорхой байх ёстой. Ингэснээр хоосон чингэлэг хэзээ эргэлтэд орох ямар хугацаанд явах нь тодорхой байвал бид тоглогч болно. Гэтэл одоо бид чингэлгийг нь хүлээж аваад буцааж чадахгүй хятад нь хүлээж авахгүйгээс болоод хоног хугацаа алдаж түрээсийн зардал төлж, энэ нь эргээд ард түмний нуруу дээр ирж байгаа учраас дээр ярьсан нэгдсэн тээвэр, терминалийн зохицуулалтаар шийдвэрлэх нөхцөл үүссэн. ГХЯ-нд энэ асуудлыг ярьж манайх оролцож байгаа ч Засгийн газар үүнд анхаарал хандуулж илүү өөр түвшинд ажиллах ажлын хэсэг байгуулах нь зүйтэй.

 

МҮХАҮТ-ийн дэргэдэх Чөлөөт бүсийн хөрөнгө оруулагчдын нэгдсэн бодлогын зөвлөлийн дарга Ч.Амарбаатар:

Хувийн хэвшилдээ эрхийг нь өгөхдөө урт хугацаандаа тогтвортой байх гэрээгээр өг

 

- Бид хатуу дэд бүтцийн тухай 30 жил ярьлаа. Гэтэл мөнгөө хэн гаргаж хийх тухай хэн ч ярьдаггүй. Хувийн хэвшлийнхэн Засаг мөнгө өгнө гээд бодоод байдаг. Гэвч Засагт мөнгө байхгүй. Бизнесийг хувийн хэвшил хийнэ. Хувийн хэвшлийг төрөөс байгуулсан зөвлөл хийдэггүй юм. Үүнийг ашгийн төлөө компани л хийнэ. Компаниуд хөрөнгө оруулалтын хэлбэртэй корпориацууд  бий болсноор  боломжтой болно. Өөрөөр хэлбэл, хоёр улсын корпорациуд хувьцаат компани  байж хувьцаа эзэмших ёстой. Зөвхөн монголчууд хувьцаа эзэмшээд явахгүй том сангууд орж ирж хувьцаа эзэмшсэнээр явах юм. Харин Засаг хууль эрх  зүйн орчныг нь бүрдүүлж, менежментэд  оролцох ёстой. Засаг алтан хувьцаа эзэмшигч байдлаар оролцож дэд бүтцээ  хийж өгөх юм. Түүнчлэн том сангууд оролцох улмаар том банкууд орж ирэх ёстой. Банк нээлттэй байж чөлөөт бүсийн банк гэдгээр байх юм.

Түүнчлэн дэд сангууд  байгуулагдсанаар төслүүд хэрэгжих боломжтой. Эдгээр нь заавал оролцож байж чөлөөт бүс хөгждөг зарчимтай. Хэн  нэгэн дуртай зүйлээ хийх гэж чөлөөт бүс байгуулдаггүй. Зоригтой шийдвэр гаргах цаг нь ирсэн байна. Тухайбал, МҮХАҮТ-д төвлөрүүлж хийх хэрэгтэй. Тус байгууллага төрийн ачааг тодорхой хэмжээнд чирээд явах чадамжтай. Энд Монголын толгой компаниуд, санхүүгийн толгой банк, даатгалын компаниуд цугларсан байна. Хувийн хэвшилдээ эрхийг нь өг. Эрхийг нь өгөхдөө урт хугацаандаа тогтвортой байх гэрээгээр өг. Засаг солигдох бүрд өөрчлөгдөж болохгүй байхаар. Монголын эдийн засгийн гол экспорт нүүрс гаргахдаа биш. Эдийн засгийн мөн чанар нь хоёр хөрштэйгөө маш сайн уялдаа холбоотой ажиллаж байж , тэдэнд  нэмэртэй байж гэмээнэ Монгол Улс транзит улс болох  зорилтоо хангана.

Эх сурвалж: “Зууны мэдээ” сонин

2022 ОНЫ ГУРАВДУГААР САРЫН 29. МЯГМАР ГАРАГ. № 63 (6795)

    ХУВААЛЦАХ ЖИРГЭХ


МЭДЭЭНИЙ СЭТГЭГДЭЛ
ХОЛБООТОЙ МЭДЭЭ
Сурагчдын дунд "ett-hero 15/15" аялал зохион байгууллаа
"Эрдэнэс тавантолгой" ХК-ийн хүний нөөцийн хөгжил, сургалтын хэлтсийн төлөөлөл Эрдэнэт үйлдвэрт ажиллалаа
Орон сууцны үнэ өнгөрсөн жилийн мөн үеийнхээс 12.7 хувь өсжээ
Ипотекийн зээлийн мэдээллээ хэрхэн шалгах вэ



Веб сайтад агуулагдсан мэдээлэл зохиогчийн эрхийн хуулиар хамгаалагдсан тул зөвшөөрөлгүй хуулбарлах хориотой.

Copyright © MMINFO.MN All Rights Reserved. Powered by HUREEMEDIA.





  • Эхлэл
  • Цаг агаар
  • Валют ханш
  • Улс төр
  • Эдийн засаг
  • Үзэл бодол
  • Спорт
  • Нийгэм
  • Дэлхий
  • Энтертайнмэнт
  • Зурхай



Боомтын сэргэлт: Төр хувийн хэвшилд бүх боломжийг нь нээж өгнө

Ц.МЯГМАРБАЯР

 

Монголын эдийн засгийн чуулган 2022 үндсэн хэлэлцүүлгээс өмнө урьдчилсан байдлаар зургаан салбар хэлэлцүүлгийг зохион байгуулж байгаа билээ.Урьдчилсан хэлэлцүүлэг өчигдөр “Боомтын сэргэлт” сэдвээр үргэлжилсэн юм. “Боомтын хөгжил” сэдвээр эхний илтгэлийг Сангийн сайд Б.Жавхлан танилцуулж  үүний дагуу эхний хэлэлцүүлэг болсон юм. Тэрбээр “Бид улс төрийн болон гадаад, дотоод орчны бүх боломжит, тохироо бүрдсэн энэ цаг үед Боомтын шинэчлэлийг хийх хамгийн тааламжтай цаг үед бид ирээд байгаа. Хөрөнгө оруулагчдад боомтын шинэчлэлд 44 төсөл зургаан багц ажилд нийт 26 их  наяд  төгрөгийн эдийн засгийн өндөр ач холбогдолтой, үр ашигтай зах зээлийн бизнесийн санал тавьж байгаагаа хурлын индэр дээрээс хэлье.  Хувийн хэвшлийн судалгаа, тогтвортой байдал, алсын хараа, бизнесийн хурд нь  эдгээр төслийг хэрэгжүүлэхэд боломж, хүчин чадал нь төрөөс илүү байгаа гэдэгт  бид бүрэн илтгэлтэй байна. Төр өрсөлдөхгүй, бүх боломжийг хувийн хэвшилд тавьж ажиллана”  гэлээ.  Хил хамгаалах, хил нэвтрэн өнгөрүүлэх  хурдын талаар бизнесийн өнцөгөөс харж байгаа ч хил хамгаалах олон улсын хэлэлцээр нарийн зүйл байдаг. Тиймээс явж явж хоёр улсын энэ асуудал дээр зогсолт хийдэг. Иймээс эхнээс нь хоёр талд хэлэлцээрийг дээд хэмжээнд хийж бизнесийн үйл ажиллагаанд саад болохгүй байх нөхцлийг бүрдүүлж шийдвэрлээд явна гэдгээ хэлсэн. Эхнээсээ гэрээ хэлэлцээр амжилттай болж БНХАУ-д хийсэн ерөнхий сайдын нэг удаагийн айлчлалаар 12 жил гацсан гурван боомтын “Шивээхүрэн”, “Ханги”, “Бичигт”-ийн  хил солбилцолын цэгийг тогтож гацаанаас гаргасан.

Энэ бүгд хоёр улсын хүчин чармайлтын үр дүнгээр бий болж буйг тодотгож байв. Цаашид ч улс төрийн хүрээнд хоёр тал ойлголцлын  таатай үед байгааг онцолж байна. Үүний дараа “Боомтын сэргэлт” болон  “Эдийн засгийн чөлөөт бүс хуурай боомтын хөгжлийн бодлогын асуудал” сэдэвт панель хэлэлцүүлгүүд боллоо.  Замын-Үүд чөлөөт бүсийн тухайд одоогийн байдлаар 88 аж ахуйн нэгж 113 га газрыг эзэмшдэг. Эдгээр ААН-үүд чөлөөт бүсэд нийт 680 тэрбум төгрөгийн хөрөнгө оруулалт хийхээр төслөө ирүүлээд байгаа аж. Хэлэлцүүлгийн үеэр  зарим панилституудын үгийг хүргэе.

 

"Замын-Үүд чөлөөт бүс"-ийн захирагч А.Энхзул:

Цахимжуулалтад бизнесийнхэн оролцож, хамтрахад  бэлэн

 

- Б.Жавхлан сайд сая бизнесийнхэн та нар биднийг ташуурдаад өгөөч, түрээд өгөөч гэж байна. Үүнд бизнесийнхэн бид бэлэн байгаа гэдгийг онцолж хэлье. Шинэ сэргэлт бодлогын хүрээнд боомтын болон үйлдвэржилтийн үйл ажиллагааг сэргээж дөрвөн боомт, хурдны авто замыг барина гэлээ. Гэхдээ ямар төслүүдийг хувийн хэвшил, ямрыг нь төр нь хийх юм гэдгийг  тодорхой болгох шаардлагатай байна. Мэдээж бизнесийнхэн ихэвчлэн гадаадын хөрөнгө оруулалтаар хийнэ. Тэгэхээр Зөвшөөрлийн тухай болон төр хувийн хэвшлийн хуулийн төслүүдийг хэлэлцэхдээ эдгээрийн уялдаа холбоог сайн хангахад  анхаарах хэрэгтэй. Мөн зөөлөн дэд бүтэц бий болгох  цахимжуулалтын ажил хамгийн чухал. Нэг цонхны худалдааны системийг нэвтрүүлэхэд анхаарах нэг зүйлийг онцолж хэлэхэд Швейцар улс бүтээгдэхүүн  экспорт, импорт хийхэд 225 ам.доллар байдаг бол Монгол Улс 110 ам.доллар,  дээр нь  100 гаруй цаг зарцуулдаг. Тиймээс цахимжуулалтын асуудалд бизнесийнхэн оролцож хамтарч ажиллахад бэлэн байгаа. Мөн төрөөс эдгээр үйл ажиллагааг хийхдээ тогтвортой, тууштай хэрэгжүүлээсэй гэж  хүсч байна.  

 

“Монголын тээвэр зуучлагчдын нэгдсэн  холбоо”-ны Удирдах зөвлөлийн дарга Г.Оргил:

Хуурай боомтын асуудлаа шийдвэрлэчихвэл, импортын болон экспорт, инфляцын асуудал дагаад намжина

 

- Монгол Улс Транзит монгол  болно гэж зарласан. Энэ нь Хятадын “Нэг бүс-нэг зам” төслийг дэмжиж байгаа нь ойлгомжтой. Тиймээс  ирээдүйд Монголын гурван сая хүн амынхаа импортын хэрэгцээг хангахаас илүүтэй транзит тээврээр бид илүү ашиг олно гэсэн тал дээр ажиллах байх. Үүнд манай тээврийн компаниуд ажиллахад бэлэн байгаа. Гэхдээ хуурай боомтын асуудлыг  яаралтай шийдвэрлэх хэрэгтэй байна. Засгийн газар хэлэлцээрүүдийг шаргуу хийх хэрэгтэй. Дотооддоо нэгдсэн терминалаа хийх нь тодорхой. Гэхдээ хаана хийх вэ гэдэг нь чухал. Улаанбаатарт гол төмөр замаа түшиглэж байгуулах уу, эсвэл урд талын боомт Замын-Үүдэд хийх үү гэдгээ тогтож ТЭЗҮ-ээ  гаргах ёстой. Мөн үүний дагуу Хятадтай хэлэлцээрүүдийг яаралтай хийх хэрэгтэй. Заавал Тяньжин боомтын харьяанд нэг боомтоос хамааралтай  биш бусад боомтуудыг түшиглэх талд  ажиллах шаардлага байна. Учир нь импортын ачаанд 2019 онд 4500 ам.доллар байсан контейнерийн жишиг үнэ өнөөдөр 9800 ам.доллар болж хоёр дахин нэмэгдсэн. Энэ нь инфляцид нөлөөлж  асуудал дагуулж байна. Гол нь том зургаар нь харж хуурай боомтын асуудлаа шийдвэрлэчихвэл, импортын болон экспорт, инфляцын асуудал дагаад намжина. Түүнчлэн далайн тээврийн компаниуд чингэлгээ Монгол Улс руу явуулах сонирхол нь бий болох ёстой. Наашаа ирсэн чингэлэг буцаад хоосон буцах, эсвэл цаашаа Оросоор дамжиж Европ руу явах чингэлгийн хугацаа тодорхой байх ёстой. Ингэснээр хоосон чингэлэг хэзээ эргэлтэд орох ямар хугацаанд явах нь тодорхой байвал бид тоглогч болно. Гэтэл одоо бид чингэлгийг нь хүлээж аваад буцааж чадахгүй хятад нь хүлээж авахгүйгээс болоод хоног хугацаа алдаж түрээсийн зардал төлж, энэ нь эргээд ард түмний нуруу дээр ирж байгаа учраас дээр ярьсан нэгдсэн тээвэр, терминалийн зохицуулалтаар шийдвэрлэх нөхцөл үүссэн. ГХЯ-нд энэ асуудлыг ярьж манайх оролцож байгаа ч Засгийн газар үүнд анхаарал хандуулж илүү өөр түвшинд ажиллах ажлын хэсэг байгуулах нь зүйтэй.

 

МҮХАҮТ-ийн дэргэдэх Чөлөөт бүсийн хөрөнгө оруулагчдын нэгдсэн бодлогын зөвлөлийн дарга Ч.Амарбаатар:

Хувийн хэвшилдээ эрхийг нь өгөхдөө урт хугацаандаа тогтвортой байх гэрээгээр өг

 

- Бид хатуу дэд бүтцийн тухай 30 жил ярьлаа. Гэтэл мөнгөө хэн гаргаж хийх тухай хэн ч ярьдаггүй. Хувийн хэвшлийнхэн Засаг мөнгө өгнө гээд бодоод байдаг. Гэвч Засагт мөнгө байхгүй. Бизнесийг хувийн хэвшил хийнэ. Хувийн хэвшлийг төрөөс байгуулсан зөвлөл хийдэггүй юм. Үүнийг ашгийн төлөө компани л хийнэ. Компаниуд хөрөнгө оруулалтын хэлбэртэй корпориацууд  бий болсноор  боломжтой болно. Өөрөөр хэлбэл, хоёр улсын корпорациуд хувьцаат компани  байж хувьцаа эзэмших ёстой. Зөвхөн монголчууд хувьцаа эзэмшээд явахгүй том сангууд орж ирж хувьцаа эзэмшсэнээр явах юм. Харин Засаг хууль эрх  зүйн орчныг нь бүрдүүлж, менежментэд  оролцох ёстой. Засаг алтан хувьцаа эзэмшигч байдлаар оролцож дэд бүтцээ  хийж өгөх юм. Түүнчлэн том сангууд оролцох улмаар том банкууд орж ирэх ёстой. Банк нээлттэй байж чөлөөт бүсийн банк гэдгээр байх юм.

Түүнчлэн дэд сангууд  байгуулагдсанаар төслүүд хэрэгжих боломжтой. Эдгээр нь заавал оролцож байж чөлөөт бүс хөгждөг зарчимтай. Хэн  нэгэн дуртай зүйлээ хийх гэж чөлөөт бүс байгуулдаггүй. Зоригтой шийдвэр гаргах цаг нь ирсэн байна. Тухайбал, МҮХАҮТ-д төвлөрүүлж хийх хэрэгтэй. Тус байгууллага төрийн ачааг тодорхой хэмжээнд чирээд явах чадамжтай. Энд Монголын толгой компаниуд, санхүүгийн толгой банк, даатгалын компаниуд цугларсан байна. Хувийн хэвшилдээ эрхийг нь өг. Эрхийг нь өгөхдөө урт хугацаандаа тогтвортой байх гэрээгээр өг. Засаг солигдох бүрд өөрчлөгдөж болохгүй байхаар. Монголын эдийн засгийн гол экспорт нүүрс гаргахдаа биш. Эдийн засгийн мөн чанар нь хоёр хөрштэйгөө маш сайн уялдаа холбоотой ажиллаж байж , тэдэнд  нэмэртэй байж гэмээнэ Монгол Улс транзит улс болох  зорилтоо хангана.

Эх сурвалж: “Зууны мэдээ” сонин

2022 ОНЫ ГУРАВДУГААР САРЫН 29. МЯГМАР ГАРАГ. № 63 (6795)



МЭДЭЭНИЙ СЭТГЭГДЭЛ


Бидний тухай Редакцийн бодлого Сурталчилгаа байршуулах Холбоо барих

Веб сайтад агуулагдсан мэдээлэл зохиогчийн эрхийн хуулиар хамгаалагдсан тул зөвшөөрөлгүй хуулбарлах хориотой.

Copyright © MMINFO.MN All Rights Reserved. Powered by HUREEMEDIA.





Эхлэл Улс төр Эдийн засаг Үзэл бодол Спорт Нийгэм Дэлхий Энтертайнмэнт Зурхай
  • Нийтлэл
  • •
  • Ярилцлага
  • •
  • Сурвалжлага
  • •
  • Азийн АШТ
  • •
  • Фото мэдээ
  • •
  • Оддын амьдрал
БҮХ СЭДЭВ
  • •Засгийн газар
  • •Нийтлэл
  • •Фото мэдээ
  • •Сагсанбөмбөг
  • •Уул уурхай
  • •Чуулган
  • •Улсын Онцгой Комисс
  • •Ипотекийн зээл
  • •Яам, Агентлаг
  • •Нээлттэй сонсгол
  • •Ерөнхийлөгч
  • •Сэрэмжлүүлэг
  • •Байнгын хороо
  • •Эрүүл мэнд
  • •E-Sport
ХУРААХ
Үс засуулвал өлзийтэй сайн
З.Мэндсайхан: Хүнээ...

Боомтын сэргэлт: Төр хувийн хэвшилд бүх боломжийг нь нээж өгнө

Kuzmo 2022-03-29
    ХУВААЛЦАХ ЖИРГЭХ
Боомтын сэргэлт: Төр хувийн хэвшилд бүх боломжийг нь нээж өгнө

Ц.МЯГМАРБАЯР

 

Монголын эдийн засгийн чуулган 2022 үндсэн хэлэлцүүлгээс өмнө урьдчилсан байдлаар зургаан салбар хэлэлцүүлгийг зохион байгуулж байгаа билээ.Урьдчилсан хэлэлцүүлэг өчигдөр “Боомтын сэргэлт” сэдвээр үргэлжилсэн юм. “Боомтын хөгжил” сэдвээр эхний илтгэлийг Сангийн сайд Б.Жавхлан танилцуулж  үүний дагуу эхний хэлэлцүүлэг болсон юм. Тэрбээр “Бид улс төрийн болон гадаад, дотоод орчны бүх боломжит, тохироо бүрдсэн энэ цаг үед Боомтын шинэчлэлийг хийх хамгийн тааламжтай цаг үед бид ирээд байгаа. Хөрөнгө оруулагчдад боомтын шинэчлэлд 44 төсөл зургаан багц ажилд нийт 26 их  наяд  төгрөгийн эдийн засгийн өндөр ач холбогдолтой, үр ашигтай зах зээлийн бизнесийн санал тавьж байгаагаа хурлын индэр дээрээс хэлье.  Хувийн хэвшлийн судалгаа, тогтвортой байдал, алсын хараа, бизнесийн хурд нь  эдгээр төслийг хэрэгжүүлэхэд боломж, хүчин чадал нь төрөөс илүү байгаа гэдэгт  бид бүрэн илтгэлтэй байна. Төр өрсөлдөхгүй, бүх боломжийг хувийн хэвшилд тавьж ажиллана”  гэлээ.  Хил хамгаалах, хил нэвтрэн өнгөрүүлэх  хурдын талаар бизнесийн өнцөгөөс харж байгаа ч хил хамгаалах олон улсын хэлэлцээр нарийн зүйл байдаг. Тиймээс явж явж хоёр улсын энэ асуудал дээр зогсолт хийдэг. Иймээс эхнээс нь хоёр талд хэлэлцээрийг дээд хэмжээнд хийж бизнесийн үйл ажиллагаанд саад болохгүй байх нөхцлийг бүрдүүлж шийдвэрлээд явна гэдгээ хэлсэн. Эхнээсээ гэрээ хэлэлцээр амжилттай болж БНХАУ-д хийсэн ерөнхий сайдын нэг удаагийн айлчлалаар 12 жил гацсан гурван боомтын “Шивээхүрэн”, “Ханги”, “Бичигт”-ийн  хил солбилцолын цэгийг тогтож гацаанаас гаргасан.

Энэ бүгд хоёр улсын хүчин чармайлтын үр дүнгээр бий болж буйг тодотгож байв. Цаашид ч улс төрийн хүрээнд хоёр тал ойлголцлын  таатай үед байгааг онцолж байна. Үүний дараа “Боомтын сэргэлт” болон  “Эдийн засгийн чөлөөт бүс хуурай боомтын хөгжлийн бодлогын асуудал” сэдэвт панель хэлэлцүүлгүүд боллоо.  Замын-Үүд чөлөөт бүсийн тухайд одоогийн байдлаар 88 аж ахуйн нэгж 113 га газрыг эзэмшдэг. Эдгээр ААН-үүд чөлөөт бүсэд нийт 680 тэрбум төгрөгийн хөрөнгө оруулалт хийхээр төслөө ирүүлээд байгаа аж. Хэлэлцүүлгийн үеэр  зарим панилституудын үгийг хүргэе.

 

"Замын-Үүд чөлөөт бүс"-ийн захирагч А.Энхзул:

Цахимжуулалтад бизнесийнхэн оролцож, хамтрахад  бэлэн

 

- Б.Жавхлан сайд сая бизнесийнхэн та нар биднийг ташуурдаад өгөөч, түрээд өгөөч гэж байна. Үүнд бизнесийнхэн бид бэлэн байгаа гэдгийг онцолж хэлье. Шинэ сэргэлт бодлогын хүрээнд боомтын болон үйлдвэржилтийн үйл ажиллагааг сэргээж дөрвөн боомт, хурдны авто замыг барина гэлээ. Гэхдээ ямар төслүүдийг хувийн хэвшил, ямрыг нь төр нь хийх юм гэдгийг  тодорхой болгох шаардлагатай байна. Мэдээж бизнесийнхэн ихэвчлэн гадаадын хөрөнгө оруулалтаар хийнэ. Тэгэхээр Зөвшөөрлийн тухай болон төр хувийн хэвшлийн хуулийн төслүүдийг хэлэлцэхдээ эдгээрийн уялдаа холбоог сайн хангахад  анхаарах хэрэгтэй. Мөн зөөлөн дэд бүтэц бий болгох  цахимжуулалтын ажил хамгийн чухал. Нэг цонхны худалдааны системийг нэвтрүүлэхэд анхаарах нэг зүйлийг онцолж хэлэхэд Швейцар улс бүтээгдэхүүн  экспорт, импорт хийхэд 225 ам.доллар байдаг бол Монгол Улс 110 ам.доллар,  дээр нь  100 гаруй цаг зарцуулдаг. Тиймээс цахимжуулалтын асуудалд бизнесийнхэн оролцож хамтарч ажиллахад бэлэн байгаа. Мөн төрөөс эдгээр үйл ажиллагааг хийхдээ тогтвортой, тууштай хэрэгжүүлээсэй гэж  хүсч байна.  

 

“Монголын тээвэр зуучлагчдын нэгдсэн  холбоо”-ны Удирдах зөвлөлийн дарга Г.Оргил:

Хуурай боомтын асуудлаа шийдвэрлэчихвэл, импортын болон экспорт, инфляцын асуудал дагаад намжина

 

- Монгол Улс Транзит монгол  болно гэж зарласан. Энэ нь Хятадын “Нэг бүс-нэг зам” төслийг дэмжиж байгаа нь ойлгомжтой. Тиймээс  ирээдүйд Монголын гурван сая хүн амынхаа импортын хэрэгцээг хангахаас илүүтэй транзит тээврээр бид илүү ашиг олно гэсэн тал дээр ажиллах байх. Үүнд манай тээврийн компаниуд ажиллахад бэлэн байгаа. Гэхдээ хуурай боомтын асуудлыг  яаралтай шийдвэрлэх хэрэгтэй байна. Засгийн газар хэлэлцээрүүдийг шаргуу хийх хэрэгтэй. Дотооддоо нэгдсэн терминалаа хийх нь тодорхой. Гэхдээ хаана хийх вэ гэдэг нь чухал. Улаанбаатарт гол төмөр замаа түшиглэж байгуулах уу, эсвэл урд талын боомт Замын-Үүдэд хийх үү гэдгээ тогтож ТЭЗҮ-ээ  гаргах ёстой. Мөн үүний дагуу Хятадтай хэлэлцээрүүдийг яаралтай хийх хэрэгтэй. Заавал Тяньжин боомтын харьяанд нэг боомтоос хамааралтай  биш бусад боомтуудыг түшиглэх талд  ажиллах шаардлага байна. Учир нь импортын ачаанд 2019 онд 4500 ам.доллар байсан контейнерийн жишиг үнэ өнөөдөр 9800 ам.доллар болж хоёр дахин нэмэгдсэн. Энэ нь инфляцид нөлөөлж  асуудал дагуулж байна. Гол нь том зургаар нь харж хуурай боомтын асуудлаа шийдвэрлэчихвэл, импортын болон экспорт, инфляцын асуудал дагаад намжина. Түүнчлэн далайн тээврийн компаниуд чингэлгээ Монгол Улс руу явуулах сонирхол нь бий болох ёстой. Наашаа ирсэн чингэлэг буцаад хоосон буцах, эсвэл цаашаа Оросоор дамжиж Европ руу явах чингэлгийн хугацаа тодорхой байх ёстой. Ингэснээр хоосон чингэлэг хэзээ эргэлтэд орох ямар хугацаанд явах нь тодорхой байвал бид тоглогч болно. Гэтэл одоо бид чингэлгийг нь хүлээж аваад буцааж чадахгүй хятад нь хүлээж авахгүйгээс болоод хоног хугацаа алдаж түрээсийн зардал төлж, энэ нь эргээд ард түмний нуруу дээр ирж байгаа учраас дээр ярьсан нэгдсэн тээвэр, терминалийн зохицуулалтаар шийдвэрлэх нөхцөл үүссэн. ГХЯ-нд энэ асуудлыг ярьж манайх оролцож байгаа ч Засгийн газар үүнд анхаарал хандуулж илүү өөр түвшинд ажиллах ажлын хэсэг байгуулах нь зүйтэй.

 

МҮХАҮТ-ийн дэргэдэх Чөлөөт бүсийн хөрөнгө оруулагчдын нэгдсэн бодлогын зөвлөлийн дарга Ч.Амарбаатар:

Хувийн хэвшилдээ эрхийг нь өгөхдөө урт хугацаандаа тогтвортой байх гэрээгээр өг

 

- Бид хатуу дэд бүтцийн тухай 30 жил ярьлаа. Гэтэл мөнгөө хэн гаргаж хийх тухай хэн ч ярьдаггүй. Хувийн хэвшлийнхэн Засаг мөнгө өгнө гээд бодоод байдаг. Гэвч Засагт мөнгө байхгүй. Бизнесийг хувийн хэвшил хийнэ. Хувийн хэвшлийг төрөөс байгуулсан зөвлөл хийдэггүй юм. Үүнийг ашгийн төлөө компани л хийнэ. Компаниуд хөрөнгө оруулалтын хэлбэртэй корпориацууд  бий болсноор  боломжтой болно. Өөрөөр хэлбэл, хоёр улсын корпорациуд хувьцаат компани  байж хувьцаа эзэмших ёстой. Зөвхөн монголчууд хувьцаа эзэмшээд явахгүй том сангууд орж ирж хувьцаа эзэмшсэнээр явах юм. Харин Засаг хууль эрх  зүйн орчныг нь бүрдүүлж, менежментэд  оролцох ёстой. Засаг алтан хувьцаа эзэмшигч байдлаар оролцож дэд бүтцээ  хийж өгөх юм. Түүнчлэн том сангууд оролцох улмаар том банкууд орж ирэх ёстой. Банк нээлттэй байж чөлөөт бүсийн банк гэдгээр байх юм.

Түүнчлэн дэд сангууд  байгуулагдсанаар төслүүд хэрэгжих боломжтой. Эдгээр нь заавал оролцож байж чөлөөт бүс хөгждөг зарчимтай. Хэн  нэгэн дуртай зүйлээ хийх гэж чөлөөт бүс байгуулдаггүй. Зоригтой шийдвэр гаргах цаг нь ирсэн байна. Тухайбал, МҮХАҮТ-д төвлөрүүлж хийх хэрэгтэй. Тус байгууллага төрийн ачааг тодорхой хэмжээнд чирээд явах чадамжтай. Энд Монголын толгой компаниуд, санхүүгийн толгой банк, даатгалын компаниуд цугларсан байна. Хувийн хэвшилдээ эрхийг нь өг. Эрхийг нь өгөхдөө урт хугацаандаа тогтвортой байх гэрээгээр өг. Засаг солигдох бүрд өөрчлөгдөж болохгүй байхаар. Монголын эдийн засгийн гол экспорт нүүрс гаргахдаа биш. Эдийн засгийн мөн чанар нь хоёр хөрштэйгөө маш сайн уялдаа холбоотой ажиллаж байж , тэдэнд  нэмэртэй байж гэмээнэ Монгол Улс транзит улс болох  зорилтоо хангана.

Эх сурвалж: “Зууны мэдээ” сонин

2022 ОНЫ ГУРАВДУГААР САРЫН 29. МЯГМАР ГАРАГ. № 63 (6795)

ФОТО:

Сэдвүүд : #Засгийн газар  
ХОЛБООТОЙ МЭДЭЭ
Сурагчдын дунд "ett-hero 15/15" аялал зохион байгууллаа
"Эрдэнэс тавантолгой" ХК-ийн хүний нөөцийн хөгжил, сургалтын хэлтсийн төлөөлөл Эрдэнэт үйлдвэрт ажиллалаа
Орон сууцны үнэ өнгөрсөн жилийн мөн үеийнхээс 12.7 хувь өсжээ
Ипотекийн зээлийн мэдээллээ хэрхэн шалгах вэ
МЭДЭЭНИЙ СЭТГЭГДЭЛ

АНХААРУУЛГА:Уншигчдын бичсэн сэтгэгдэлд mminfo.mn хариуцлага хүлээхгүй болно. ХХЗХ-ны журмын дагуу зүй зохисгүй зарим үг, хэллэгийг хязгаарласан тул ТА сэтгэгдэл бичихдээ хууль зүйн болон ёс суртахууны хэм хэмжээг хүндэтгэнэ үү. Хэм хэмжээг зөрчсөн сэтгэгдлийг админ устгах эрхтэй. Сэтгэгдэлтэй холбоотой санал гомдлыг 99998796 утсаар хүлээн авна.

ШУУРХАЙ МЭДЭЭ
1 цагийн өмнө өмнө

Туулын хурдны зам төслийн бэлтгэл ажил 61.6 хувьтай байна

1 цагийн өмнө өмнө

Элчин сайд нарыг эгүүлэн татах, томилох Ерөнхийлөгчийн саналыг дэмжлээ

1 цагийн өмнө өмнө

Ерөнхий сайд Г.Занданшатар 2025 оны онцлох хүүхдүүдэд шагнал гардуулж, баяр хүргэлээ

1 цагийн өмнө өмнө

СБД-ийн нэгдсэн эмнэлгийн мэс заслын хэсгийг вакум мэс заслын өрөө болгон шинэчилж, улсын комисс хүлээн авлаа

1 цагийн өмнө өмнө

Б.Одсүрэнгийн Хотын даргын орлогч байхдаа авсан 5.4 га газрыг хураах уу?

1 цагийн өмнө өмнө

С.Баярцогтоос бусад АН-ын горилогчид сонгуулиас өмнө “сэвтэнэ” гэв үү?!

1 цагийн өмнө өмнө

Гурван хөх мэнгэтэй хар нохой өдөр

1 цагийн өмнө өмнө

Цас орохгүй, өдөртөө 16-18 хэм хүйтэн байна

21 цагийн өмнө өмнө

Сурагчдын дунд "ett-hero 15/15" аялал зохион байгууллаа

21 цагийн өмнө өмнө

"Эрдэнэс тавантолгой" ХК-ийн хүний нөөцийн хөгжил, сургалтын хэлтсийн төлөөлөл Эрдэнэт үйлдвэрт ажиллалаа

21 цагийн өмнө өмнө

“Цагаан алт” хөтөлбөрийн дүнд түүхий эдийн 70 орчим хувийг дотоодын үйлдвэрлэгчид бэлтгэлээ

21 цагийн өмнө өмнө

Сонгуулийн ерөнхий хорооны дарга, гишүүнээс чөлөөлөх тухай асуудлыг хэлэлцлээ

1 өдрийн өмнө өмнө

Согтуу иргэд нийтийн тээврийн үйлчилгээг саатуулсан тохиолдол 6 бий

1 өдрийн өмнө өмнө

Хяналтын болон бүтээмжийн менежер, сайд нарын зөвлөхүүдийг цомхотгож, дэд сайд нарыг томиллоо

1 өдрийн өмнө өмнө

Мэргэжлийн хяналтын байгууллагын үйл ажиллагааг дахин сэргээхээр болжээ

1 өдрийн өмнө өмнө

Төрийн өмчит 18 компанийг хэн, хэн авах вэ?

1 өдрийн өмнө өмнө

Дүүжин замын тээврийн Өнөр хороолол дахь буудлын заслын ажил үргэлжилж байна

1 өдрийн өмнө өмнө

Фото сурвалжилга: Төв талбайд мөсөн хотхон урлаж байна

1 өдрийн өмнө өмнө

Дөрвөн ногоон мэнгэтэй цагаагчин тахиа өдөр

1 өдрийн өмнө өмнө

Цас орно, өдөртөө 5-7 хэм хүйтэн байна

2 өдрийн өмнө өмнө

Засгийн газрын ээлжит хуралдаан болж байна

2 өдрийн өмнө өмнө

Онцгой байдлын газрын шинэ аврах салбар нэгдлээ

2 өдрийн өмнө өмнө

Шүүгч Л.Галбадарын “тангараг зөрчсөн” байж болзошгүй үйлдлийг шүүлгэнэ

2 өдрийн өмнө өмнө

Г.Дамдинням Засгийн газартайгаа зам нийлэхгүй байна

2 өдрийн өмнө өмнө

С.Наранцогт, М.Чинбат нарыг дэмжиж, П.Дэлгэрнаранг өөрийнх хүсэлтээр чөлөөлөв

2 өдрийн өмнө өмнө

Таван шар мэнгэтэй цагаан бич өдөр

2 өдрийн өмнө өмнө

Цас орохгүй, өдөртөө 8-10 хэм хүйтэн байна

2 өдрийн өмнө өмнө

NBA-ын өнгөрсөн долоо хоногийн шилдэг тоглогчдын бичлэг (2025-26)

2 өдрийн өмнө өмнө

Денвер Наггетс нэмэлт цагт Хьюстон Рокетс багийг хожлоо

2 өдрийн өмнө өмнө

Н.Учрал: Технологийн дэвшил, хиймэл оюуныг ашиглахад онцгой анхаарна

САНАЛ БОЛГОХ
2025-12-12 өмнө

Налайх дүүрэгт монгол өв уламжлал, ёс заншлын өргөө 100 ортой цэцэрлэгийн барилга угсралтын ажил дууслаа

2025-12-14 өмнө

Фото сурвалжилга: Хотын нэг өдөр

2025-12-12 өмнө

Нийслэлийн зарим байршилд голуудын халиа 25-35 см нэмэгдсэн байна

2025-12-12 өмнө

“Шударга гэрээ” гээд Шапирогоор рекламдуулсан нь худлаа байжээ

2025-12-12 өмнө

Үс засуулвал эд эдлэл идээ ундаа олдоно

2025-12-12 өмнө

Цас орохгүй, өдөртөө 16-18 хэм хүйтэн байна

2025-12-12 өмнө

Компаниудад хугацаатай үүрэг өгснөөр бүх сумдад шатахуун нийлүүлжээ

2025-12-12 өмнө

"The Mongolz" баг "Team Vitality" багт хожигдож тэмцээнээ өндөрлүүллээ

2025-12-13 өмнө

3 жилийн хугацаанд 1000 нэр төрлийн бүтээгдэхүүн зах зээлд гаргажээ

2025-12-12 өмнө

Монгол Улсад хүндэтгэлтэй хандахгүй хэнтэй ч бид хамтран ажиллах шаардлага байхгүй

2025-12-14 өмнө

Т.Даваадалай: Ашиглалтын шаардлага хангахгүй байрыг орон сууцжуулах 133 төсөл 65 хувийн гүйцэтгэлтэй байна

2025-12-14 өмнө

Нийслэлд үйл ажиллагаа явуулж байгаа нийтийн байруудад хяналт, шалгалт хийж байна

2025-12-12 өмнө

Оюу толгойн асуудлаарх өнөөдрийн нотлох баримтыг шинжлэн судлах сонсголд 95 гэрч оролцоно

2025-12-12 өмнө

УОК-ын шуурхай хуралдаанаар 21 аймгийн удирдлагад чиглэл өглөө

2025-12-13 өмнө

Есөн улаан мэнгэтэй улаан луу өдөр

2025-12-15 өмнө

Энэ онд нийслэлийн мал аж ахуй эрхлэхийг хориглосон бүсээс 214 айлын 8495 малыг гаргав

2025-12-15 өмнө

Ипотекийн зээлийн мэдээллээ хэрхэн шалгах вэ

2025-12-13 өмнө

Цас орохгүй, өдөртөө 16-18 хэм хүйтэн байна

2025-12-16 өмнө

Завхан аймагт 3,6 магнитудын газар хөдлөлт боллоо

2025-12-13 өмнө

Шилдэг залуу эрдэмтэн, эмч нар Ерөнхийлөгчийн нэрэмжит шагнал хүртлээ

2025-12-15 өмнө

Үс засуулвал жаргал үргэлжид ирнэ

2025-12-14 өмнө

Найман цагаан мэнгэтэй улаагчин могой өдөр

2 өдрийн өмнө өмнө

Монос, Офицер, МИТС-ийн олон түвшний уулзварын загвар зураг батлагдаад байна

2025-12-13 өмнө

Оюу толгойн асуудлаарх нотлох баримтыг шинжлэн судлах сонсголд дуудагдсан гэрчүүдийн 70 хувь нь оролцлоо

2025-12-15 өмнө

Өнөөдөр тэгш, сондгой дугаарын хязгаарлалтгүй замын хөдөлгөөнд оролцоно

2025-12-13 өмнө

Гамшгийн эрсдэлийг бууруулах зөвлөмжийн дагуу төлөвлөгөө боловсруулан ажиллахыг даалгалаа

2025-12-16 өмнө

Нүхэн гарц төслийн 3-р байршилд туннелийн их биеийн бүтээцийг түлхэх технологиор хийж гүйцэтгэлээ

2 өдрийн өмнө өмнө

Орон сууцны үнэ өнгөрсөн жилийн мөн үеийнхээс 12.7 хувь өсжээ

2025-12-15 өмнө

Салсан найз охин нь хувийн мэдээллийг нь ашиглан аппликэйшнээс зээл авчээ

2 өдрийн өмнө өмнө

Газар доогуурх хамгийн урт, хамгийн гүн автозамын туннелийн явц 50 хувьтай үргэлжилж байна

Бидний тухай Редакцийн бодлого Сурталчилгаа байршуулах Холбоо барих Дээшээ буцах


Веб сайтад агуулагдсан мэдээлэл зохиогчийн эрхийн хуулиар хамгаалагдсан тул зөвшөөрөлгүй хуулбарлах хориотой.

Copyright © MMINFO.MN All Rights Reserved. Powered by HUREEMEDIA.