• Эхлэл
  • Цаг агаар
  • Валют ханш
  • Улс төр
  • Эдийн засаг
  • Үзэл бодол
  • Спорт
  • Нийгэм
  • Дэлхий
  • Энтертайнмэнт
  • Зурхай



О.Номинчимэг: УИХ-ын Өргөдлийн байнгын хороо намрын чуулгандаа бэлдэж ажиллаж байна

Улсын Их хурлын гишүүн, УИХ-ын Өргөдлийн байнгын хорооны дарга О.Номинчимэгтэй уулзаж ярилцлаа.

- Шинэ тогтолцоогоор үүссэн анхны 126 гишүүнтэй парламент анх удаа Өргөдөл гомдлын байнгын хороогоо дахин шинээр байгууллаа. Таны ахалж буй энэ Байнгын хороо ямархуу бүтэц, чиг үүрэгтэй ажиллах вэ?

- Монгол Улсын Их Хурлын тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулсантай холбогдуулан Улсын Их Хурлаас тогтмол үйл ажиллагаа эрхэлдэг бүтцээ шинэчлэн баталсан. Энэ хүрээнд Улсын Их Хурал найман Байнгын хороотой боллоо. Тэдгээрийн нэг нь манай Өргөдлийн байнгын хороог сэргээн байгуулсан. Өргөдлийн байнгын хороо анх 2012 онд байгуулагдаж, хоёр парламентын хугацаанд үйл ажиллагаа явуулсан түүхтэй юм. Харин 2020 онд Улсын Их Хурлын тухай хуульд өөрчлөлт ороход тус Байнгын хороог татан буулгасан бол сая 2025 онд дахин үүсгэн байгуулах шийдвэрт хүрсэн.

Ер нь ямар угшилтай газар вэ гэвэл манай бүх зүйл Үндсэн хуулиас эхтэй. Манай Үндсэн хуульд Монгол Улсын иргэний баталгаатай эдлэх эрх тусгагдсан байдаг. Түүний нэг нь Монгол Улсын иргэн төрийн байгууллага, албан тушаалтанд өргөдөл гомдлоо гаргаж, шийдүүлэх эрхтэй. Төрийн байгууллага албан тушаалтан, иргэдийн өргөдөл гомдлыг хуулийн дагуу шийдвэрлэх үүрэгтэй. Өргөдлийн байнгын хороо бол олон улсын парламентын бүтцэд байдаг. Гол зорилго нь иргэдийн дуу хоолойг парламентын үйл ажиллагаанд тусгах гүүр юм. Бусад Байнгын хороод бол дан бодлогын шинж чанартай үйл ажиллагаа явуулах үүрэгтэй байдаг. Иргэд, олон нийтийн санал хүсэлтийн дагуу парламентын гишүүд сонсож, арга хэмжээ авдаг байх ёстой гэдэг утгаар Өргөдлийн байнгын хороог байгуулсан. Манай Байнгын хороо Монгол Улсын Их Хурлын тухай хуульд заасан хоёр гол чиг үүрэгтэй. Нэгдүгээрт, бид D-парламент гэдэг төсөл хэрэгжүүлээд цахимаар иргэдийн өргөдөл, гомдлыг хүлээн авч, тодорхой тоонд хүрсэн тохиолдолд Байнгын хороогоор хэлэлцэж, ажлын хэсэг байгуулдаг. Эсвэл чуулганаар авч хэлэлцэх зохицуулалтыг хэрэгжүүлнэ. 

Иргэдийн санал гомдлыг авч хэлэлцээд холбогдох Байнгын хороодтой хамтран шийдвэрлэх нь бидний чиг үүрэг. Хоёрдугаарт, Улсын Их Хурал, Байнгын хороо, дэд хороодод ирүүлсэн иргэдийн өргөдөл, гомдлыг судалж, шаардлагатай тохиолдолд тодорхой арга хэмжээ авах чиг үүрэгтэй. Мөн чиг үүргийн хувьд Өргөдлийн байнгын хороо шинж чанараасаа хамаараад  гүйцэтгэх засаглалын шийдвэр гаргалтад хариу өгсөн, хариу өгөх мэдээллийг авч ажиллах нь бий. Шаардлагатай тохиолдолд нээлттэй сонсгол явуулна. Тэгэхээр манай Байнгын хороо иргэдийн дуу хоолойг Улсын Их Хуралд сонсгож, уламжлах, эргэх холбоо үүсгэсэн бодлогын үйл ажиллагааг голчлон, холбох гүүр болж ажиллах юм. 

- Төрийн албаны бүх шатанд ажилласан туршлагатай гишүүний хувьд та тус Байнгын хороог ахлахдаа ямар зарчим баримтлах вэ?

- Улсын Их Хурал бол иргэдээсээ санал авч, сонгогддог төлөөллийн байгууллага. Тиймээс гишүүдэд тойргийн сонгогчдын санал хүсэлт маш их ирж байгаа. Өргөдлийн байнгын хороо бол яалт ч үгүй бодлогын асуудал буюу нийтийн ашиг сонирхол хөндөгдөж байгаа асуудалд төвлөрч ажиллах ёстой. Тухайлбал 100 мянган хүний гарын үсэг цугларахад тухайн асуудлыг хэрхэн хугацаа алдалгүй хэлэлцүүлэх, https://d.parliament.mn/-д цугларч буй асуудлыг яаж хэлэлцэх зэрэг асуудалд түлхүү төвлөрнө. Хоёрдугаарт, өргөдөл, гомдол бол янз бүрийн хэлбэртэй байж болно. Шинэ парламент байгуулагдсанаас хойш Тамгын газарт ирсэн өргөдөл, гомдлын агуулга, нөхцөл байдлыг бид судалж үзсэн. Энэ оны долдугаар сарын 22-ны өдрийн байдлаар иргэд, сонгогчдоос нийтдээ 1856 өргөдөл, гомдол, санал хүсэлтийг Улсын Их Хурлын дарга, гишүүдэд ирүүлсэн байсан. Энэ санал, хүсэлтийн дийлэнх буюу 70 орчим хувь нь нийслэлийн иргэд, сонгогчдоос, 25 хувь аймаг, сумдын сонгогчдоос ирүүлжээ. Улаанбаатар хотын тухайд газар олголт, Сууц өмчлөгчдийн холбоо, оршин суух зэрэг асуудлаар хандсан. Бүлэглэж үзвэл нийт өргөдлийн 17.5 хувь нь нийгмийн хамгаалал, эрүүл мэнд, боловсролын асуудлыг хөнджээ. Түүнчлэн хууль хяналтын байгууллагын үйл ажиллагаан дахь шударга ёсны биелэлттэй холбоотой гомдол олноор ирж байгаа. Иргэд хот байгуулалт, хөдөө аж ахуй зэрэг салбарын асуудлаар бас өргөдөл, гомдол илгээсэн. Тэдгээр нь мэдээж гүйцэтгэх засаглалын Иргэд, олон нийттэй харилцах 11-11 төвд илгээсэн гомдлоос өөр агуулгатай. Улсын Их Хурлын чиг үүрэг нь өөр, бодлогын шийдвэр гаргадаг, хууль тогтоох үйл ажиллагаа явуулдаг учраас хувь хүний асуудал яригдахгүй. Дандаа нийтийг хамарсан асуудал, ашиг сонирхлыг хөнддөг. 

- Танай байнгын хороо хэчнээн гишүүнтэй вэ. Иргэдийн өргөдөл гомдлыг хүлээн авах өөр ямар суваг байгаа вэ?

- Байнгын хороо болон дэд хороонд бичгээр ирүүлэх санал, хүсэлтүүд бий. Энэ бол нээлттэй. Цахим парламентын платформууд ажиллаж байгаа. Цахим шуудан зэрэг хүнд ойрхон арга хэрэгслүүдийг бид ашиглах болно. Цаашид улам боловсронгуй болгоход анхаарч ажиллаад эхэлсэн. Манай байнгын хороо 25 гишүүнтэй. Улсын Их Хуралд суудал бүхий улс төрийн бүх нам, эвслийн төлөөллийг оролцуулсан гишүүдээс шинэ Байнгын хороо маань бүрдсэн. Өргөдлийн байнгын хороо нэг салбар хариуцсан хороо биш. Бүх салбарын асуудлыг хамрах учраас бусад Байнгын хороотой нягт ажиллах ёстой гэдгээрээ онцлог юм.

- Улсын Их Хурлын намрын ээлжит чуулганаар ямар асуудлыг хэлэлцүүлэхээр бэлтгэж байна вэ?

- Байнгын хорооны хамгийн түрүүнд хийх ёстой ажил бол нийтийн ашиг сонирхлыг хөндсөн асуудлыг иргэдийн саналд тулгуурлан, тэдний оролцоотойгоор цуглуулж, шийдвэрлэх үйл явцыг илүү сайжруулах ёстой юм. Өмнөх удирдлагууд ч энэ талаар санаачилга гаргаад нээлттэй хэлэлцүүлэг явуулж ирсэн. Орж ирж байгаа асуудлыг харахаар санал гаргаад олон нийтээс дэмжлэг аваад 300 мянга хүрсэн, хүрээгүй олон санал бий. Эргээд энэ маань ямар түвшинд шийдвэрлэгдэж байна. Байнгын хороонд хэллээ. Байнгын хороо яамдад мэдэгдэнэ. Яамд ямар хариу өгч, ямар шийдэлд хүрэв гэх зэрэг эргэх холбоотойгоор тэр бүр очихгүй байгаа. Бид эхний ээлжинд үүнд сайжруулалт хийхээр ажиллаж байна.

-Танай парламентын хугацаанд стратеги төлөвлөгөө баталсан. Үүнд хүн төвтэй, хүнээ дэмжсэн эрх зүйн орчин бүрдүүлнэ гэсэн. Танай байнгын хороо үүний нэг биелэл болж байна гэж ойлгож болох уу?

-Тэгэлгүй яах вэ. Хүн төвтэй, хүний эрхийг дээдэлсэн гэдэг бол угаасаа бидний туйлын зорилго. Парламент өөрөө ард түмний төлөөлөл болохын хувьд иргэдийн дунд тулгамдаж байгаа асуудлыг сонсох нь номер нэг асуудал. Тиймээс парламент нээлттэй, сонгогч нартайгаа эргэх холбоотой ажиллаж, түүнийгээ үр дүнтэй шийдвэрлэх нь хүн төвтэй байхад маш ач холбогдолтой гэж үзэж байгаа. Өмнө нь УИХ-ын гишүүд, байнгын хороодод өргөдөл гомдол ирэхээр хэн нэгэн рүү цохож явуулдаг. Ингээд шийдвэрлэгддэггүй. Засгийн газар, нийслэл, аймгийн Засаг дарга руу цохдог дамжлагын процесстой болчихсон байсан. Шийдэл нь тодорхойгүй. Цохоод, цохоод живдэг бус үнэхээр системийн чанартай, нийтийн ашиг сонирхлыг хөндсөн асуудлыг УИХ анхааралдаа авч хянан шалгах үйл ажиллагаа явуулах. Холбогдох байгууллагаас нь мэдээлэл авах. Эсвэл хууль тогтоомжийг үүнд нийцүүлэн өөрчлөхөд хамгийн том гүүр нь болсон бүтэц нь байх зорилготой.

-Та өөрөө Япон, Англид сургууль төгссөн. Өргөдлийн байнгын хорооны талаарх хувь гишүүнийхээ хувьд хүсэж, бодсон зүйл тань биеллээ олоход хэр ойрхон байгаа вэ?

- Одоогийн Ерөнхий сайд Г.Занданшатарыг УИХ-ын дарга байхад нь зөвлөхөөр ажиллаж байсан. Тухайн үед цар тахлын үе таарч, цахимаар ажиллах хэрэгцээг чухалчлах болсон. Тэгэхэд манай парламент цахимаар өргөдөл, гомдол авах системийг нэвтрүүлж, анхдагч болж байлаа. Англи, Австрали зэрэг улсад Өргөдлийн байнгын хороо нь энэ асуудлыг хариуцдаг. Монгол Улсын хувьд өмнө нь Өргөдлийн байнгын хороогүй байсан болохоор бусад байнгын хороод тус бүртээ хариуцаад явж ирсэн. Мэдээллийн технологийн эрин үед иргэдтэйгээ холбогдох гол арга хэрэгсэл нь мэдээж цахим платформууд юм. Үүнийг амилуулаад илүү үр дүнтэй болгох нь бидний үүрэг. Монгол Улсын иргэний хувьд өргөдөл гаргаад саналаа өгөөд үүнийг нь Улсын Их Хурал сонсоод боломжтойг шийднэ. Боломжгүйг нь мэтгэлцээн явуулаад нээлттэйгээр иргэддээ хэлдэг байх нь өөрөө бодлогын мөн чанар. Парламент, төрдөө итгэх итгэлийг нэмэгдүүлэхэд ч нөлөөтэй гэж бодож байгаа.

- Цахимаар үүсгэсэн саналыг олонхоос авсан саналыг тоог харгалзаж хэлэлцэх эсэхийг шийддэг горимтой юу?

- Тийм ээ. Парламентын чиг үүрэг нь зөвхөн нийтийн ашиг сонирхлыг хөндсөн асуудлаар хэлэлцүүлэг өрнүүлнэ, 100 мянгаас дээш санал авсан бол гэх мэт шалгуур бүхий заалтууд бий. Нэг саналыг тэр бүр авч хэлэлцэнэ гэвэл боломжгүй. Бид нөөц бололцоогоороо хамгийн үр ашигтай зүйлд зарцуулахын тулд хамгийн олон саналд чиглүүлж анхаарлаа хандуулна. Тэгэхээр үүнийг хуульчлаад, судалгаа явуулна. Цаг хугацаа болон нөөц бололцоо угаасаа хязгаарлагдмал байдаг. 100 мянган иргэн нэг саналтай байгаа тохиолдолд заавал байнгын хороогоороо хэлэлцдэг байя. 30 орчим мянга байвал ажлын хэсэг байгуулаад үүнийг нь судлаад мэдээлэл өгөх хууль гаргасан. Үүнийхээ дагуу л явна. Сүүлийн үед нийгмийн даатгал, татвартай холбоотой асуудал хүн бүрийн амьдралд хамаатай. Хүн бүр үүнд бухимдалтай байгаа. Тиймээс УИХ үүнд анхаарал хандуулж, ажиллахаас өөр арга байхгүй.

-Иргэдийн хувьд засаглалын хэлбэрээ ялгаж салгахгүйгээр, төрөөс гэдэг нэг нэршил өгөөд тэндээсээ нэхдэг, хүсдэг ойлголттой болчихсон. Их хурлын гишүүд бодлогын түвшиндээ шийдвэр гаргадаг гэдэг ойлголт цөөхөн, үүнээс болоод олон өргөдөл овоорчих вий дээ гэдэг хөндлөнгийн зүйл ажиглагдаж байсан л даа?

-УИХ-ын Өргөдлийн байнгын хороо хүлээж авах, хэлэлцэх, өргөдөл гомдлын хүрээ хязгаар нь юу байх вэ гэдгийг бид олон нийтдээ сайн таниулах ёстой байх. Гүйцэтгэх засаглал бол хүний эрхийг зөрчиж байна уу, үгүй юу гэдэг шийдвэрийг гаргадаг учраас 1111 төвөөр дамжуулаад олон өргөдөл ирдэг. Харин Өргөдлийн байнгын хороо бол нийтийн ашиг сонирхлыг хөндсөн асуудлаар бодлогын чанартай холбоотой асуудалд төвлөрч байж, эсвэл системийн шинж чанартай хууль хэрэгжилтийн ажиллагаа явахгүй байгаа гэдэг өргөдлүүд байвал Засгийн газартайгаа, орон нутагтайгаа мэдээллийг авч байгаад засаж янзлах зүйл дээр бодлогын шийдвэр гаргана гэсэн үг. Чуулган эхлээд, гишүүд цуглаад байнгын хороон дээр үйл ажиллагаа эхлэх үед таниулах үйл ажиллагааг бид шинэ байнгын хорооны хувьд хийх ёстой.

-Таны хувьд сонгогдоод нэг жил болж байна. Энэ хугацаанд ямар ажил амжуулав. Ямар бэрхшээлтэй тулгарав?

-Цаг хугацаа их хурдан өнгөрсөн байна. 126 гишүүнтэй парламентын хувьд онцлогтой, шинэлэг, олон намын төлөөлөлтэй, тэр ч утгаараа асуудлыг олон талаас нь хэлэлцэх давуу талтай. Парламент бол засаглалын шинж чанаруудаа харвал гүйцэтгэх засаглалаасаа өөр шинж чанартай. Парламент өөрөө зөвшилцлийн талбар. Олон намын, олон нийтийг төлөөлсөн төлөөлөгч нар зөвшилцөл хийдэг. Харин гүйцэтгэх засаглал шийдвэр гаргадаг. Тэр утгаараа бид хүссэнээрээ яамдуудын сайд нар шиг асуудлаа шийднэ гэдэг шинж чанар байхгүй. Нэг жилийн хугацаанд хуульч хүний хувьд шийдэх асуудлууд нэлээд байсан. Ялангуяа шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэлийн хууль, Иргэний эрхийн шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэлийг сайжруулахын тулд системийн өөрчлөлт хийхгүй бол иргэдийн эрх зөрчигдөж байна уу, шударга ёс тогтож байна уу гэдэг асуудал тэнд очоод гацдаг. Шүүхэд итгэх итгэлд нөлөөлдөг хүчин зүйл нь шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэл байдаг. Үүнийг шинэчлэх ажилд оролцъё гээд хууль маань өргөн баригдсан боловч гишүүн болсон нэг жилээ харахад төсвийг дөрвөн удаа баталлаа. Тэгэхээр бодлогын шинж чанартай асуудал руугаа яаж чиглүүлэх вэ гэдэгт Улсын Их Хурал нэлээд анхаарсан. Хувь гишүүний хувьд Улсын Их Хурлын даргын иргэн төвтэй хууль эрх зүйн бодлогыг хэрэгжүүлэхийн тулд хэд хэдэн ажлын хэсэг байгуулсан. Мөн Тамхины хяналтын тухай хуулийн нэмэлт, өөрчлөлтийг боловсруулах ажлын хэсгийг ахалж байна. Энэ хууль өргөн баригдахад дөхөөд, бэлэн болсон байгаа. Мөн нийслэлд ажиллаж байсны хувьд Сууц өмчлөгчдийн холбооны тухай хуульд ажиллаад, дундын өмчлөлтэй холбоотой асуудлыг иж бүрнээр нь зохицуулсан хуулийн төслүүдийг боловсруулсан. Үүнийг мөн намрын чуулганаар оруулж хэлэлцүүлэх зорилготой байна. Энэ мэт өнгөрсөн нэг жилийн хугацаанд олон ажлын хэсэгт орж ажиллалаа.

    ХУВААЛЦАХ ЖИРГЭХ


МЭДЭЭНИЙ СЭТГЭГДЭЛ
ХОЛБООТОЙ МЭДЭЭ
С.Амарсайхан: Эдийн засаг хямарсан, иргэдийн орлого хумигдсан энэ үед төрийн өмчийг бөөнөөр нь хувьчилж болохгүй
Л.Энх-Амгалан: Компанийн сейфэнд байгаа мөнгөөр нь компанийг нь хувьчлаад авчихсан гашуун түүх байгаа шүү.
“Төлбөрийн чадваргүйдлийн тухай хуулийн төсөл болон хамт өргөн мэдүүлсэн хуулийн төслүүдийг хэлэлцэж эхэллээ
Н.Алтанхуягийг Хөгжлийн банкны хэргээс гурав дахиа цагаатгав



Веб сайтад агуулагдсан мэдээлэл зохиогчийн эрхийн хуулиар хамгаалагдсан тул зөвшөөрөлгүй хуулбарлах хориотой.

Copyright © MMINFO.MN All Rights Reserved. Powered by HUREEMEDIA.





  • Эхлэл
  • Цаг агаар
  • Валют ханш
  • Улс төр
  • Эдийн засаг
  • Үзэл бодол
  • Спорт
  • Нийгэм
  • Дэлхий
  • Энтертайнмэнт
  • Зурхай



О.Номинчимэг: УИХ-ын Өргөдлийн байнгын хороо намрын чуулгандаа бэлдэж ажиллаж байна

Улсын Их хурлын гишүүн, УИХ-ын Өргөдлийн байнгын хорооны дарга О.Номинчимэгтэй уулзаж ярилцлаа.

- Шинэ тогтолцоогоор үүссэн анхны 126 гишүүнтэй парламент анх удаа Өргөдөл гомдлын байнгын хороогоо дахин шинээр байгууллаа. Таны ахалж буй энэ Байнгын хороо ямархуу бүтэц, чиг үүрэгтэй ажиллах вэ?

- Монгол Улсын Их Хурлын тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулсантай холбогдуулан Улсын Их Хурлаас тогтмол үйл ажиллагаа эрхэлдэг бүтцээ шинэчлэн баталсан. Энэ хүрээнд Улсын Их Хурал найман Байнгын хороотой боллоо. Тэдгээрийн нэг нь манай Өргөдлийн байнгын хороог сэргээн байгуулсан. Өргөдлийн байнгын хороо анх 2012 онд байгуулагдаж, хоёр парламентын хугацаанд үйл ажиллагаа явуулсан түүхтэй юм. Харин 2020 онд Улсын Их Хурлын тухай хуульд өөрчлөлт ороход тус Байнгын хороог татан буулгасан бол сая 2025 онд дахин үүсгэн байгуулах шийдвэрт хүрсэн.

Ер нь ямар угшилтай газар вэ гэвэл манай бүх зүйл Үндсэн хуулиас эхтэй. Манай Үндсэн хуульд Монгол Улсын иргэний баталгаатай эдлэх эрх тусгагдсан байдаг. Түүний нэг нь Монгол Улсын иргэн төрийн байгууллага, албан тушаалтанд өргөдөл гомдлоо гаргаж, шийдүүлэх эрхтэй. Төрийн байгууллага албан тушаалтан, иргэдийн өргөдөл гомдлыг хуулийн дагуу шийдвэрлэх үүрэгтэй. Өргөдлийн байнгын хороо бол олон улсын парламентын бүтцэд байдаг. Гол зорилго нь иргэдийн дуу хоолойг парламентын үйл ажиллагаанд тусгах гүүр юм. Бусад Байнгын хороод бол дан бодлогын шинж чанартай үйл ажиллагаа явуулах үүрэгтэй байдаг. Иргэд, олон нийтийн санал хүсэлтийн дагуу парламентын гишүүд сонсож, арга хэмжээ авдаг байх ёстой гэдэг утгаар Өргөдлийн байнгын хороог байгуулсан. Манай Байнгын хороо Монгол Улсын Их Хурлын тухай хуульд заасан хоёр гол чиг үүрэгтэй. Нэгдүгээрт, бид D-парламент гэдэг төсөл хэрэгжүүлээд цахимаар иргэдийн өргөдөл, гомдлыг хүлээн авч, тодорхой тоонд хүрсэн тохиолдолд Байнгын хороогоор хэлэлцэж, ажлын хэсэг байгуулдаг. Эсвэл чуулганаар авч хэлэлцэх зохицуулалтыг хэрэгжүүлнэ. 

Иргэдийн санал гомдлыг авч хэлэлцээд холбогдох Байнгын хороодтой хамтран шийдвэрлэх нь бидний чиг үүрэг. Хоёрдугаарт, Улсын Их Хурал, Байнгын хороо, дэд хороодод ирүүлсэн иргэдийн өргөдөл, гомдлыг судалж, шаардлагатай тохиолдолд тодорхой арга хэмжээ авах чиг үүрэгтэй. Мөн чиг үүргийн хувьд Өргөдлийн байнгын хороо шинж чанараасаа хамаараад  гүйцэтгэх засаглалын шийдвэр гаргалтад хариу өгсөн, хариу өгөх мэдээллийг авч ажиллах нь бий. Шаардлагатай тохиолдолд нээлттэй сонсгол явуулна. Тэгэхээр манай Байнгын хороо иргэдийн дуу хоолойг Улсын Их Хуралд сонсгож, уламжлах, эргэх холбоо үүсгэсэн бодлогын үйл ажиллагааг голчлон, холбох гүүр болж ажиллах юм. 

- Төрийн албаны бүх шатанд ажилласан туршлагатай гишүүний хувьд та тус Байнгын хороог ахлахдаа ямар зарчим баримтлах вэ?

- Улсын Их Хурал бол иргэдээсээ санал авч, сонгогддог төлөөллийн байгууллага. Тиймээс гишүүдэд тойргийн сонгогчдын санал хүсэлт маш их ирж байгаа. Өргөдлийн байнгын хороо бол яалт ч үгүй бодлогын асуудал буюу нийтийн ашиг сонирхол хөндөгдөж байгаа асуудалд төвлөрч ажиллах ёстой. Тухайлбал 100 мянган хүний гарын үсэг цугларахад тухайн асуудлыг хэрхэн хугацаа алдалгүй хэлэлцүүлэх, https://d.parliament.mn/-д цугларч буй асуудлыг яаж хэлэлцэх зэрэг асуудалд түлхүү төвлөрнө. Хоёрдугаарт, өргөдөл, гомдол бол янз бүрийн хэлбэртэй байж болно. Шинэ парламент байгуулагдсанаас хойш Тамгын газарт ирсэн өргөдөл, гомдлын агуулга, нөхцөл байдлыг бид судалж үзсэн. Энэ оны долдугаар сарын 22-ны өдрийн байдлаар иргэд, сонгогчдоос нийтдээ 1856 өргөдөл, гомдол, санал хүсэлтийг Улсын Их Хурлын дарга, гишүүдэд ирүүлсэн байсан. Энэ санал, хүсэлтийн дийлэнх буюу 70 орчим хувь нь нийслэлийн иргэд, сонгогчдоос, 25 хувь аймаг, сумдын сонгогчдоос ирүүлжээ. Улаанбаатар хотын тухайд газар олголт, Сууц өмчлөгчдийн холбоо, оршин суух зэрэг асуудлаар хандсан. Бүлэглэж үзвэл нийт өргөдлийн 17.5 хувь нь нийгмийн хамгаалал, эрүүл мэнд, боловсролын асуудлыг хөнджээ. Түүнчлэн хууль хяналтын байгууллагын үйл ажиллагаан дахь шударга ёсны биелэлттэй холбоотой гомдол олноор ирж байгаа. Иргэд хот байгуулалт, хөдөө аж ахуй зэрэг салбарын асуудлаар бас өргөдөл, гомдол илгээсэн. Тэдгээр нь мэдээж гүйцэтгэх засаглалын Иргэд, олон нийттэй харилцах 11-11 төвд илгээсэн гомдлоос өөр агуулгатай. Улсын Их Хурлын чиг үүрэг нь өөр, бодлогын шийдвэр гаргадаг, хууль тогтоох үйл ажиллагаа явуулдаг учраас хувь хүний асуудал яригдахгүй. Дандаа нийтийг хамарсан асуудал, ашиг сонирхлыг хөнддөг. 

- Танай байнгын хороо хэчнээн гишүүнтэй вэ. Иргэдийн өргөдөл гомдлыг хүлээн авах өөр ямар суваг байгаа вэ?

- Байнгын хороо болон дэд хороонд бичгээр ирүүлэх санал, хүсэлтүүд бий. Энэ бол нээлттэй. Цахим парламентын платформууд ажиллаж байгаа. Цахим шуудан зэрэг хүнд ойрхон арга хэрэгслүүдийг бид ашиглах болно. Цаашид улам боловсронгуй болгоход анхаарч ажиллаад эхэлсэн. Манай байнгын хороо 25 гишүүнтэй. Улсын Их Хуралд суудал бүхий улс төрийн бүх нам, эвслийн төлөөллийг оролцуулсан гишүүдээс шинэ Байнгын хороо маань бүрдсэн. Өргөдлийн байнгын хороо нэг салбар хариуцсан хороо биш. Бүх салбарын асуудлыг хамрах учраас бусад Байнгын хороотой нягт ажиллах ёстой гэдгээрээ онцлог юм.

- Улсын Их Хурлын намрын ээлжит чуулганаар ямар асуудлыг хэлэлцүүлэхээр бэлтгэж байна вэ?

- Байнгын хорооны хамгийн түрүүнд хийх ёстой ажил бол нийтийн ашиг сонирхлыг хөндсөн асуудлыг иргэдийн саналд тулгуурлан, тэдний оролцоотойгоор цуглуулж, шийдвэрлэх үйл явцыг илүү сайжруулах ёстой юм. Өмнөх удирдлагууд ч энэ талаар санаачилга гаргаад нээлттэй хэлэлцүүлэг явуулж ирсэн. Орж ирж байгаа асуудлыг харахаар санал гаргаад олон нийтээс дэмжлэг аваад 300 мянга хүрсэн, хүрээгүй олон санал бий. Эргээд энэ маань ямар түвшинд шийдвэрлэгдэж байна. Байнгын хороонд хэллээ. Байнгын хороо яамдад мэдэгдэнэ. Яамд ямар хариу өгч, ямар шийдэлд хүрэв гэх зэрэг эргэх холбоотойгоор тэр бүр очихгүй байгаа. Бид эхний ээлжинд үүнд сайжруулалт хийхээр ажиллаж байна.

-Танай парламентын хугацаанд стратеги төлөвлөгөө баталсан. Үүнд хүн төвтэй, хүнээ дэмжсэн эрх зүйн орчин бүрдүүлнэ гэсэн. Танай байнгын хороо үүний нэг биелэл болж байна гэж ойлгож болох уу?

-Тэгэлгүй яах вэ. Хүн төвтэй, хүний эрхийг дээдэлсэн гэдэг бол угаасаа бидний туйлын зорилго. Парламент өөрөө ард түмний төлөөлөл болохын хувьд иргэдийн дунд тулгамдаж байгаа асуудлыг сонсох нь номер нэг асуудал. Тиймээс парламент нээлттэй, сонгогч нартайгаа эргэх холбоотой ажиллаж, түүнийгээ үр дүнтэй шийдвэрлэх нь хүн төвтэй байхад маш ач холбогдолтой гэж үзэж байгаа. Өмнө нь УИХ-ын гишүүд, байнгын хороодод өргөдөл гомдол ирэхээр хэн нэгэн рүү цохож явуулдаг. Ингээд шийдвэрлэгддэггүй. Засгийн газар, нийслэл, аймгийн Засаг дарга руу цохдог дамжлагын процесстой болчихсон байсан. Шийдэл нь тодорхойгүй. Цохоод, цохоод живдэг бус үнэхээр системийн чанартай, нийтийн ашиг сонирхлыг хөндсөн асуудлыг УИХ анхааралдаа авч хянан шалгах үйл ажиллагаа явуулах. Холбогдох байгууллагаас нь мэдээлэл авах. Эсвэл хууль тогтоомжийг үүнд нийцүүлэн өөрчлөхөд хамгийн том гүүр нь болсон бүтэц нь байх зорилготой.

-Та өөрөө Япон, Англид сургууль төгссөн. Өргөдлийн байнгын хорооны талаарх хувь гишүүнийхээ хувьд хүсэж, бодсон зүйл тань биеллээ олоход хэр ойрхон байгаа вэ?

- Одоогийн Ерөнхий сайд Г.Занданшатарыг УИХ-ын дарга байхад нь зөвлөхөөр ажиллаж байсан. Тухайн үед цар тахлын үе таарч, цахимаар ажиллах хэрэгцээг чухалчлах болсон. Тэгэхэд манай парламент цахимаар өргөдөл, гомдол авах системийг нэвтрүүлж, анхдагч болж байлаа. Англи, Австрали зэрэг улсад Өргөдлийн байнгын хороо нь энэ асуудлыг хариуцдаг. Монгол Улсын хувьд өмнө нь Өргөдлийн байнгын хороогүй байсан болохоор бусад байнгын хороод тус бүртээ хариуцаад явж ирсэн. Мэдээллийн технологийн эрин үед иргэдтэйгээ холбогдох гол арга хэрэгсэл нь мэдээж цахим платформууд юм. Үүнийг амилуулаад илүү үр дүнтэй болгох нь бидний үүрэг. Монгол Улсын иргэний хувьд өргөдөл гаргаад саналаа өгөөд үүнийг нь Улсын Их Хурал сонсоод боломжтойг шийднэ. Боломжгүйг нь мэтгэлцээн явуулаад нээлттэйгээр иргэддээ хэлдэг байх нь өөрөө бодлогын мөн чанар. Парламент, төрдөө итгэх итгэлийг нэмэгдүүлэхэд ч нөлөөтэй гэж бодож байгаа.

- Цахимаар үүсгэсэн саналыг олонхоос авсан саналыг тоог харгалзаж хэлэлцэх эсэхийг шийддэг горимтой юу?

- Тийм ээ. Парламентын чиг үүрэг нь зөвхөн нийтийн ашиг сонирхлыг хөндсөн асуудлаар хэлэлцүүлэг өрнүүлнэ, 100 мянгаас дээш санал авсан бол гэх мэт шалгуур бүхий заалтууд бий. Нэг саналыг тэр бүр авч хэлэлцэнэ гэвэл боломжгүй. Бид нөөц бололцоогоороо хамгийн үр ашигтай зүйлд зарцуулахын тулд хамгийн олон саналд чиглүүлж анхаарлаа хандуулна. Тэгэхээр үүнийг хуульчлаад, судалгаа явуулна. Цаг хугацаа болон нөөц бололцоо угаасаа хязгаарлагдмал байдаг. 100 мянган иргэн нэг саналтай байгаа тохиолдолд заавал байнгын хороогоороо хэлэлцдэг байя. 30 орчим мянга байвал ажлын хэсэг байгуулаад үүнийг нь судлаад мэдээлэл өгөх хууль гаргасан. Үүнийхээ дагуу л явна. Сүүлийн үед нийгмийн даатгал, татвартай холбоотой асуудал хүн бүрийн амьдралд хамаатай. Хүн бүр үүнд бухимдалтай байгаа. Тиймээс УИХ үүнд анхаарал хандуулж, ажиллахаас өөр арга байхгүй.

-Иргэдийн хувьд засаглалын хэлбэрээ ялгаж салгахгүйгээр, төрөөс гэдэг нэг нэршил өгөөд тэндээсээ нэхдэг, хүсдэг ойлголттой болчихсон. Их хурлын гишүүд бодлогын түвшиндээ шийдвэр гаргадаг гэдэг ойлголт цөөхөн, үүнээс болоод олон өргөдөл овоорчих вий дээ гэдэг хөндлөнгийн зүйл ажиглагдаж байсан л даа?

-УИХ-ын Өргөдлийн байнгын хороо хүлээж авах, хэлэлцэх, өргөдөл гомдлын хүрээ хязгаар нь юу байх вэ гэдгийг бид олон нийтдээ сайн таниулах ёстой байх. Гүйцэтгэх засаглал бол хүний эрхийг зөрчиж байна уу, үгүй юу гэдэг шийдвэрийг гаргадаг учраас 1111 төвөөр дамжуулаад олон өргөдөл ирдэг. Харин Өргөдлийн байнгын хороо бол нийтийн ашиг сонирхлыг хөндсөн асуудлаар бодлогын чанартай холбоотой асуудалд төвлөрч байж, эсвэл системийн шинж чанартай хууль хэрэгжилтийн ажиллагаа явахгүй байгаа гэдэг өргөдлүүд байвал Засгийн газартайгаа, орон нутагтайгаа мэдээллийг авч байгаад засаж янзлах зүйл дээр бодлогын шийдвэр гаргана гэсэн үг. Чуулган эхлээд, гишүүд цуглаад байнгын хороон дээр үйл ажиллагаа эхлэх үед таниулах үйл ажиллагааг бид шинэ байнгын хорооны хувьд хийх ёстой.

-Таны хувьд сонгогдоод нэг жил болж байна. Энэ хугацаанд ямар ажил амжуулав. Ямар бэрхшээлтэй тулгарав?

-Цаг хугацаа их хурдан өнгөрсөн байна. 126 гишүүнтэй парламентын хувьд онцлогтой, шинэлэг, олон намын төлөөлөлтэй, тэр ч утгаараа асуудлыг олон талаас нь хэлэлцэх давуу талтай. Парламент бол засаглалын шинж чанаруудаа харвал гүйцэтгэх засаглалаасаа өөр шинж чанартай. Парламент өөрөө зөвшилцлийн талбар. Олон намын, олон нийтийг төлөөлсөн төлөөлөгч нар зөвшилцөл хийдэг. Харин гүйцэтгэх засаглал шийдвэр гаргадаг. Тэр утгаараа бид хүссэнээрээ яамдуудын сайд нар шиг асуудлаа шийднэ гэдэг шинж чанар байхгүй. Нэг жилийн хугацаанд хуульч хүний хувьд шийдэх асуудлууд нэлээд байсан. Ялангуяа шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэлийн хууль, Иргэний эрхийн шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэлийг сайжруулахын тулд системийн өөрчлөлт хийхгүй бол иргэдийн эрх зөрчигдөж байна уу, шударга ёс тогтож байна уу гэдэг асуудал тэнд очоод гацдаг. Шүүхэд итгэх итгэлд нөлөөлдөг хүчин зүйл нь шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэл байдаг. Үүнийг шинэчлэх ажилд оролцъё гээд хууль маань өргөн баригдсан боловч гишүүн болсон нэг жилээ харахад төсвийг дөрвөн удаа баталлаа. Тэгэхээр бодлогын шинж чанартай асуудал руугаа яаж чиглүүлэх вэ гэдэгт Улсын Их Хурал нэлээд анхаарсан. Хувь гишүүний хувьд Улсын Их Хурлын даргын иргэн төвтэй хууль эрх зүйн бодлогыг хэрэгжүүлэхийн тулд хэд хэдэн ажлын хэсэг байгуулсан. Мөн Тамхины хяналтын тухай хуулийн нэмэлт, өөрчлөлтийг боловсруулах ажлын хэсгийг ахалж байна. Энэ хууль өргөн баригдахад дөхөөд, бэлэн болсон байгаа. Мөн нийслэлд ажиллаж байсны хувьд Сууц өмчлөгчдийн холбооны тухай хуульд ажиллаад, дундын өмчлөлтэй холбоотой асуудлыг иж бүрнээр нь зохицуулсан хуулийн төслүүдийг боловсруулсан. Үүнийг мөн намрын чуулганаар оруулж хэлэлцүүлэх зорилготой байна. Энэ мэт өнгөрсөн нэг жилийн хугацаанд олон ажлын хэсэгт орж ажиллалаа.



МЭДЭЭНИЙ СЭТГЭГДЭЛ


Бидний тухай Редакцийн бодлого Сурталчилгаа байршуулах Холбоо барих

Веб сайтад агуулагдсан мэдээлэл зохиогчийн эрхийн хуулиар хамгаалагдсан тул зөвшөөрөлгүй хуулбарлах хориотой.

Copyright © MMINFO.MN All Rights Reserved. Powered by HUREEMEDIA.





Эхлэл Улс төр Эдийн засаг Үзэл бодол Спорт Нийгэм Дэлхий Энтертайнмэнт Зурхай
  • Нийтлэл
  • •
  • Ярилцлага
  • •
  • Сурвалжлага
  • •
  • Азийн АШТ
  • •
  • Фото мэдээ
  • •
  • Оддын амьдрал
БҮХ СЭДЭВ
  • •Чуулган
  • •Засгийн газар
  • •Видео мэдээ
  • •Уул уурхай
  • •Нийтлэл
  • •Яам, Агентлаг
  • •Фото мэдээ
  • •Сагсанбөмбөг
  • •Байнгын хороо
  • •Степпе Арена
  • •Ерөнхийлөгч
  • •Сэрэмжлүүлэг
  • •Ипотекийн зээл
  • •Олимпизм
  • •Сурвалжлага
ХУРААХ
Маргаашнаас улсын дугаарын...
Г.Занданшатар: Улсын төсөв...

О.Номинчимэг: УИХ-ын Өргөдлийн байнгын хороо намрын чуулгандаа бэлдэж ажиллаж байна

Kuzmo 2025-08-26
    ХУВААЛЦАХ ЖИРГЭХ
О.Номинчимэг: УИХ-ын Өргөдлийн байнгын хороо намрын чуулгандаа бэлдэж ажиллаж байна

Улсын Их хурлын гишүүн, УИХ-ын Өргөдлийн байнгын хорооны дарга О.Номинчимэгтэй уулзаж ярилцлаа.

- Шинэ тогтолцоогоор үүссэн анхны 126 гишүүнтэй парламент анх удаа Өргөдөл гомдлын байнгын хороогоо дахин шинээр байгууллаа. Таны ахалж буй энэ Байнгын хороо ямархуу бүтэц, чиг үүрэгтэй ажиллах вэ?

- Монгол Улсын Их Хурлын тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулсантай холбогдуулан Улсын Их Хурлаас тогтмол үйл ажиллагаа эрхэлдэг бүтцээ шинэчлэн баталсан. Энэ хүрээнд Улсын Их Хурал найман Байнгын хороотой боллоо. Тэдгээрийн нэг нь манай Өргөдлийн байнгын хороог сэргээн байгуулсан. Өргөдлийн байнгын хороо анх 2012 онд байгуулагдаж, хоёр парламентын хугацаанд үйл ажиллагаа явуулсан түүхтэй юм. Харин 2020 онд Улсын Их Хурлын тухай хуульд өөрчлөлт ороход тус Байнгын хороог татан буулгасан бол сая 2025 онд дахин үүсгэн байгуулах шийдвэрт хүрсэн.

Ер нь ямар угшилтай газар вэ гэвэл манай бүх зүйл Үндсэн хуулиас эхтэй. Манай Үндсэн хуульд Монгол Улсын иргэний баталгаатай эдлэх эрх тусгагдсан байдаг. Түүний нэг нь Монгол Улсын иргэн төрийн байгууллага, албан тушаалтанд өргөдөл гомдлоо гаргаж, шийдүүлэх эрхтэй. Төрийн байгууллага албан тушаалтан, иргэдийн өргөдөл гомдлыг хуулийн дагуу шийдвэрлэх үүрэгтэй. Өргөдлийн байнгын хороо бол олон улсын парламентын бүтцэд байдаг. Гол зорилго нь иргэдийн дуу хоолойг парламентын үйл ажиллагаанд тусгах гүүр юм. Бусад Байнгын хороод бол дан бодлогын шинж чанартай үйл ажиллагаа явуулах үүрэгтэй байдаг. Иргэд, олон нийтийн санал хүсэлтийн дагуу парламентын гишүүд сонсож, арга хэмжээ авдаг байх ёстой гэдэг утгаар Өргөдлийн байнгын хороог байгуулсан. Манай Байнгын хороо Монгол Улсын Их Хурлын тухай хуульд заасан хоёр гол чиг үүрэгтэй. Нэгдүгээрт, бид D-парламент гэдэг төсөл хэрэгжүүлээд цахимаар иргэдийн өргөдөл, гомдлыг хүлээн авч, тодорхой тоонд хүрсэн тохиолдолд Байнгын хороогоор хэлэлцэж, ажлын хэсэг байгуулдаг. Эсвэл чуулганаар авч хэлэлцэх зохицуулалтыг хэрэгжүүлнэ. 

Иргэдийн санал гомдлыг авч хэлэлцээд холбогдох Байнгын хороодтой хамтран шийдвэрлэх нь бидний чиг үүрэг. Хоёрдугаарт, Улсын Их Хурал, Байнгын хороо, дэд хороодод ирүүлсэн иргэдийн өргөдөл, гомдлыг судалж, шаардлагатай тохиолдолд тодорхой арга хэмжээ авах чиг үүрэгтэй. Мөн чиг үүргийн хувьд Өргөдлийн байнгын хороо шинж чанараасаа хамаараад  гүйцэтгэх засаглалын шийдвэр гаргалтад хариу өгсөн, хариу өгөх мэдээллийг авч ажиллах нь бий. Шаардлагатай тохиолдолд нээлттэй сонсгол явуулна. Тэгэхээр манай Байнгын хороо иргэдийн дуу хоолойг Улсын Их Хуралд сонсгож, уламжлах, эргэх холбоо үүсгэсэн бодлогын үйл ажиллагааг голчлон, холбох гүүр болж ажиллах юм. 

- Төрийн албаны бүх шатанд ажилласан туршлагатай гишүүний хувьд та тус Байнгын хороог ахлахдаа ямар зарчим баримтлах вэ?

- Улсын Их Хурал бол иргэдээсээ санал авч, сонгогддог төлөөллийн байгууллага. Тиймээс гишүүдэд тойргийн сонгогчдын санал хүсэлт маш их ирж байгаа. Өргөдлийн байнгын хороо бол яалт ч үгүй бодлогын асуудал буюу нийтийн ашиг сонирхол хөндөгдөж байгаа асуудалд төвлөрч ажиллах ёстой. Тухайлбал 100 мянган хүний гарын үсэг цугларахад тухайн асуудлыг хэрхэн хугацаа алдалгүй хэлэлцүүлэх, https://d.parliament.mn/-д цугларч буй асуудлыг яаж хэлэлцэх зэрэг асуудалд түлхүү төвлөрнө. Хоёрдугаарт, өргөдөл, гомдол бол янз бүрийн хэлбэртэй байж болно. Шинэ парламент байгуулагдсанаас хойш Тамгын газарт ирсэн өргөдөл, гомдлын агуулга, нөхцөл байдлыг бид судалж үзсэн. Энэ оны долдугаар сарын 22-ны өдрийн байдлаар иргэд, сонгогчдоос нийтдээ 1856 өргөдөл, гомдол, санал хүсэлтийг Улсын Их Хурлын дарга, гишүүдэд ирүүлсэн байсан. Энэ санал, хүсэлтийн дийлэнх буюу 70 орчим хувь нь нийслэлийн иргэд, сонгогчдоос, 25 хувь аймаг, сумдын сонгогчдоос ирүүлжээ. Улаанбаатар хотын тухайд газар олголт, Сууц өмчлөгчдийн холбоо, оршин суух зэрэг асуудлаар хандсан. Бүлэглэж үзвэл нийт өргөдлийн 17.5 хувь нь нийгмийн хамгаалал, эрүүл мэнд, боловсролын асуудлыг хөнджээ. Түүнчлэн хууль хяналтын байгууллагын үйл ажиллагаан дахь шударга ёсны биелэлттэй холбоотой гомдол олноор ирж байгаа. Иргэд хот байгуулалт, хөдөө аж ахуй зэрэг салбарын асуудлаар бас өргөдөл, гомдол илгээсэн. Тэдгээр нь мэдээж гүйцэтгэх засаглалын Иргэд, олон нийттэй харилцах 11-11 төвд илгээсэн гомдлоос өөр агуулгатай. Улсын Их Хурлын чиг үүрэг нь өөр, бодлогын шийдвэр гаргадаг, хууль тогтоох үйл ажиллагаа явуулдаг учраас хувь хүний асуудал яригдахгүй. Дандаа нийтийг хамарсан асуудал, ашиг сонирхлыг хөнддөг. 

- Танай байнгын хороо хэчнээн гишүүнтэй вэ. Иргэдийн өргөдөл гомдлыг хүлээн авах өөр ямар суваг байгаа вэ?

- Байнгын хороо болон дэд хороонд бичгээр ирүүлэх санал, хүсэлтүүд бий. Энэ бол нээлттэй. Цахим парламентын платформууд ажиллаж байгаа. Цахим шуудан зэрэг хүнд ойрхон арга хэрэгслүүдийг бид ашиглах болно. Цаашид улам боловсронгуй болгоход анхаарч ажиллаад эхэлсэн. Манай байнгын хороо 25 гишүүнтэй. Улсын Их Хуралд суудал бүхий улс төрийн бүх нам, эвслийн төлөөллийг оролцуулсан гишүүдээс шинэ Байнгын хороо маань бүрдсэн. Өргөдлийн байнгын хороо нэг салбар хариуцсан хороо биш. Бүх салбарын асуудлыг хамрах учраас бусад Байнгын хороотой нягт ажиллах ёстой гэдгээрээ онцлог юм.

- Улсын Их Хурлын намрын ээлжит чуулганаар ямар асуудлыг хэлэлцүүлэхээр бэлтгэж байна вэ?

- Байнгын хорооны хамгийн түрүүнд хийх ёстой ажил бол нийтийн ашиг сонирхлыг хөндсөн асуудлыг иргэдийн саналд тулгуурлан, тэдний оролцоотойгоор цуглуулж, шийдвэрлэх үйл явцыг илүү сайжруулах ёстой юм. Өмнөх удирдлагууд ч энэ талаар санаачилга гаргаад нээлттэй хэлэлцүүлэг явуулж ирсэн. Орж ирж байгаа асуудлыг харахаар санал гаргаад олон нийтээс дэмжлэг аваад 300 мянга хүрсэн, хүрээгүй олон санал бий. Эргээд энэ маань ямар түвшинд шийдвэрлэгдэж байна. Байнгын хороонд хэллээ. Байнгын хороо яамдад мэдэгдэнэ. Яамд ямар хариу өгч, ямар шийдэлд хүрэв гэх зэрэг эргэх холбоотойгоор тэр бүр очихгүй байгаа. Бид эхний ээлжинд үүнд сайжруулалт хийхээр ажиллаж байна.

-Танай парламентын хугацаанд стратеги төлөвлөгөө баталсан. Үүнд хүн төвтэй, хүнээ дэмжсэн эрх зүйн орчин бүрдүүлнэ гэсэн. Танай байнгын хороо үүний нэг биелэл болж байна гэж ойлгож болох уу?

-Тэгэлгүй яах вэ. Хүн төвтэй, хүний эрхийг дээдэлсэн гэдэг бол угаасаа бидний туйлын зорилго. Парламент өөрөө ард түмний төлөөлөл болохын хувьд иргэдийн дунд тулгамдаж байгаа асуудлыг сонсох нь номер нэг асуудал. Тиймээс парламент нээлттэй, сонгогч нартайгаа эргэх холбоотой ажиллаж, түүнийгээ үр дүнтэй шийдвэрлэх нь хүн төвтэй байхад маш ач холбогдолтой гэж үзэж байгаа. Өмнө нь УИХ-ын гишүүд, байнгын хороодод өргөдөл гомдол ирэхээр хэн нэгэн рүү цохож явуулдаг. Ингээд шийдвэрлэгддэггүй. Засгийн газар, нийслэл, аймгийн Засаг дарга руу цохдог дамжлагын процесстой болчихсон байсан. Шийдэл нь тодорхойгүй. Цохоод, цохоод живдэг бус үнэхээр системийн чанартай, нийтийн ашиг сонирхлыг хөндсөн асуудлыг УИХ анхааралдаа авч хянан шалгах үйл ажиллагаа явуулах. Холбогдох байгууллагаас нь мэдээлэл авах. Эсвэл хууль тогтоомжийг үүнд нийцүүлэн өөрчлөхөд хамгийн том гүүр нь болсон бүтэц нь байх зорилготой.

-Та өөрөө Япон, Англид сургууль төгссөн. Өргөдлийн байнгын хорооны талаарх хувь гишүүнийхээ хувьд хүсэж, бодсон зүйл тань биеллээ олоход хэр ойрхон байгаа вэ?

- Одоогийн Ерөнхий сайд Г.Занданшатарыг УИХ-ын дарга байхад нь зөвлөхөөр ажиллаж байсан. Тухайн үед цар тахлын үе таарч, цахимаар ажиллах хэрэгцээг чухалчлах болсон. Тэгэхэд манай парламент цахимаар өргөдөл, гомдол авах системийг нэвтрүүлж, анхдагч болж байлаа. Англи, Австрали зэрэг улсад Өргөдлийн байнгын хороо нь энэ асуудлыг хариуцдаг. Монгол Улсын хувьд өмнө нь Өргөдлийн байнгын хороогүй байсан болохоор бусад байнгын хороод тус бүртээ хариуцаад явж ирсэн. Мэдээллийн технологийн эрин үед иргэдтэйгээ холбогдох гол арга хэрэгсэл нь мэдээж цахим платформууд юм. Үүнийг амилуулаад илүү үр дүнтэй болгох нь бидний үүрэг. Монгол Улсын иргэний хувьд өргөдөл гаргаад саналаа өгөөд үүнийг нь Улсын Их Хурал сонсоод боломжтойг шийднэ. Боломжгүйг нь мэтгэлцээн явуулаад нээлттэйгээр иргэддээ хэлдэг байх нь өөрөө бодлогын мөн чанар. Парламент, төрдөө итгэх итгэлийг нэмэгдүүлэхэд ч нөлөөтэй гэж бодож байгаа.

- Цахимаар үүсгэсэн саналыг олонхоос авсан саналыг тоог харгалзаж хэлэлцэх эсэхийг шийддэг горимтой юу?

- Тийм ээ. Парламентын чиг үүрэг нь зөвхөн нийтийн ашиг сонирхлыг хөндсөн асуудлаар хэлэлцүүлэг өрнүүлнэ, 100 мянгаас дээш санал авсан бол гэх мэт шалгуур бүхий заалтууд бий. Нэг саналыг тэр бүр авч хэлэлцэнэ гэвэл боломжгүй. Бид нөөц бололцоогоороо хамгийн үр ашигтай зүйлд зарцуулахын тулд хамгийн олон саналд чиглүүлж анхаарлаа хандуулна. Тэгэхээр үүнийг хуульчлаад, судалгаа явуулна. Цаг хугацаа болон нөөц бололцоо угаасаа хязгаарлагдмал байдаг. 100 мянган иргэн нэг саналтай байгаа тохиолдолд заавал байнгын хороогоороо хэлэлцдэг байя. 30 орчим мянга байвал ажлын хэсэг байгуулаад үүнийг нь судлаад мэдээлэл өгөх хууль гаргасан. Үүнийхээ дагуу л явна. Сүүлийн үед нийгмийн даатгал, татвартай холбоотой асуудал хүн бүрийн амьдралд хамаатай. Хүн бүр үүнд бухимдалтай байгаа. Тиймээс УИХ үүнд анхаарал хандуулж, ажиллахаас өөр арга байхгүй.

-Иргэдийн хувьд засаглалын хэлбэрээ ялгаж салгахгүйгээр, төрөөс гэдэг нэг нэршил өгөөд тэндээсээ нэхдэг, хүсдэг ойлголттой болчихсон. Их хурлын гишүүд бодлогын түвшиндээ шийдвэр гаргадаг гэдэг ойлголт цөөхөн, үүнээс болоод олон өргөдөл овоорчих вий дээ гэдэг хөндлөнгийн зүйл ажиглагдаж байсан л даа?

-УИХ-ын Өргөдлийн байнгын хороо хүлээж авах, хэлэлцэх, өргөдөл гомдлын хүрээ хязгаар нь юу байх вэ гэдгийг бид олон нийтдээ сайн таниулах ёстой байх. Гүйцэтгэх засаглал бол хүний эрхийг зөрчиж байна уу, үгүй юу гэдэг шийдвэрийг гаргадаг учраас 1111 төвөөр дамжуулаад олон өргөдөл ирдэг. Харин Өргөдлийн байнгын хороо бол нийтийн ашиг сонирхлыг хөндсөн асуудлаар бодлогын чанартай холбоотой асуудалд төвлөрч байж, эсвэл системийн шинж чанартай хууль хэрэгжилтийн ажиллагаа явахгүй байгаа гэдэг өргөдлүүд байвал Засгийн газартайгаа, орон нутагтайгаа мэдээллийг авч байгаад засаж янзлах зүйл дээр бодлогын шийдвэр гаргана гэсэн үг. Чуулган эхлээд, гишүүд цуглаад байнгын хороон дээр үйл ажиллагаа эхлэх үед таниулах үйл ажиллагааг бид шинэ байнгын хорооны хувьд хийх ёстой.

-Таны хувьд сонгогдоод нэг жил болж байна. Энэ хугацаанд ямар ажил амжуулав. Ямар бэрхшээлтэй тулгарав?

-Цаг хугацаа их хурдан өнгөрсөн байна. 126 гишүүнтэй парламентын хувьд онцлогтой, шинэлэг, олон намын төлөөлөлтэй, тэр ч утгаараа асуудлыг олон талаас нь хэлэлцэх давуу талтай. Парламент бол засаглалын шинж чанаруудаа харвал гүйцэтгэх засаглалаасаа өөр шинж чанартай. Парламент өөрөө зөвшилцлийн талбар. Олон намын, олон нийтийг төлөөлсөн төлөөлөгч нар зөвшилцөл хийдэг. Харин гүйцэтгэх засаглал шийдвэр гаргадаг. Тэр утгаараа бид хүссэнээрээ яамдуудын сайд нар шиг асуудлаа шийднэ гэдэг шинж чанар байхгүй. Нэг жилийн хугацаанд хуульч хүний хувьд шийдэх асуудлууд нэлээд байсан. Ялангуяа шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэлийн хууль, Иргэний эрхийн шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэлийг сайжруулахын тулд системийн өөрчлөлт хийхгүй бол иргэдийн эрх зөрчигдөж байна уу, шударга ёс тогтож байна уу гэдэг асуудал тэнд очоод гацдаг. Шүүхэд итгэх итгэлд нөлөөлдөг хүчин зүйл нь шүүхийн шийдвэр гүйцэтгэл байдаг. Үүнийг шинэчлэх ажилд оролцъё гээд хууль маань өргөн баригдсан боловч гишүүн болсон нэг жилээ харахад төсвийг дөрвөн удаа баталлаа. Тэгэхээр бодлогын шинж чанартай асуудал руугаа яаж чиглүүлэх вэ гэдэгт Улсын Их Хурал нэлээд анхаарсан. Хувь гишүүний хувьд Улсын Их Хурлын даргын иргэн төвтэй хууль эрх зүйн бодлогыг хэрэгжүүлэхийн тулд хэд хэдэн ажлын хэсэг байгуулсан. Мөн Тамхины хяналтын тухай хуулийн нэмэлт, өөрчлөлтийг боловсруулах ажлын хэсгийг ахалж байна. Энэ хууль өргөн баригдахад дөхөөд, бэлэн болсон байгаа. Мөн нийслэлд ажиллаж байсны хувьд Сууц өмчлөгчдийн холбооны тухай хуульд ажиллаад, дундын өмчлөлтэй холбоотой асуудлыг иж бүрнээр нь зохицуулсан хуулийн төслүүдийг боловсруулсан. Үүнийг мөн намрын чуулганаар оруулж хэлэлцүүлэх зорилготой байна. Энэ мэт өнгөрсөн нэг жилийн хугацаанд олон ажлын хэсэгт орж ажиллалаа.

ФОТО:

Сэдвүүд : #Сонгууль   #Ярилцлага   #Намууд  
ХОЛБООТОЙ МЭДЭЭ
С.Амарсайхан: Эдийн засаг хямарсан, иргэдийн орлого хумигдсан энэ үед төрийн өмчийг бөөнөөр нь хувьчилж болохгүй
Л.Энх-Амгалан: Компанийн сейфэнд байгаа мөнгөөр нь компанийг нь хувьчлаад авчихсан гашуун түүх байгаа шүү.
“Төлбөрийн чадваргүйдлийн тухай хуулийн төсөл болон хамт өргөн мэдүүлсэн хуулийн төслүүдийг хэлэлцэж эхэллээ
Н.Алтанхуягийг Хөгжлийн банкны хэргээс гурав дахиа цагаатгав
ШУУРХАЙ МЭДЭЭ
2 өдрийн өмнө өмнө

Өвлийн Олимпод оролцох эрхээ авсан А.Ариунбат Скай Резортод бэлтгэлээ хийж байна

2 өдрийн өмнө өмнө

С.Амарсайхан: Эдийн засаг хямарсан, иргэдийн орлого хумигдсан энэ үед төрийн өмчийг бөөнөөр нь хувьчилж болохгүй

2 өдрийн өмнө өмнө

Л.Энх-Амгалан: Компанийн сейфэнд байгаа мөнгөөр нь компанийг нь хувьчлаад авчихсан гашуун түүх байгаа шүү.

2 өдрийн өмнө өмнө

Мансуурсан иргэн тээврийн хэрэгсэл жолоодож явахдаа бусдыг хутгалсан хэргийг шалгаж байна

2 өдрийн өмнө өмнө

“Уламжлалт гар урлалыг дэмжих төв”-д ЖДҮ эрхлэгчид түрээсийн төлбөр төлөхгүйгээр ажиллаж байна

2 өдрийн өмнө өмнө

“Төлбөрийн чадваргүйдлийн тухай хуулийн төсөл болон хамт өргөн мэдүүлсэн хуулийн төслүүдийг хэлэлцэж эхэллээ

2 өдрийн өмнө өмнө

Н.Алтанхуягийг Хөгжлийн банкны хэргээс гурав дахиа цагаатгав

2 өдрийн өмнө өмнө

Үс засуулвал өнгө зүс сайжирна

2 өдрийн өмнө өмнө

Өдөртөө 11-13 хэм хүйтэн байна

2 өдрийн өмнө өмнө

Сэрэмжлүүлэг: Шинэ төрлийн залилах гэмт хэрэг гарч байна

2025-12-25 өмнө

Төрийн өмчийг хувьчлах, өөрчлөн байгуулах үндсэн чиглэлийн төслийг хэлэлцэж эхэллээ

2025-12-25 өмнө

“Мөрөөдлийн мөсөн цэнгэлдэх–2025” Төв цэнгэлдэх хүрээлэнд нээлтээ хийлээ

2025-12-25 өмнө

Д.Цогтбаатар: Төрийн банк төрд байх ёстой л гэж байна

2025-12-25 өмнө

Ж.Галбадрах: МИАТ ТӨХК яагаад ашигтай ажиллаж чадахгүй байна вэ?

2025-12-25 өмнө

Цахимаар танилцсан эмэгтэйтэйгээ уулзахаар очоод бүлэг этгээдүүдэд дээрэмдүүлжээ

2025-12-25 өмнө

Улсын аварга малчин, улсын хошой аварга малчин шалгаруулах журамд нэмэлт, өөрчлөлт орууллаа

2025-12-25 өмнө

Нөөцийг махыг 2026 оны хоёрдугаар сараас худалдаална

2025-12-25 өмнө

Оюу толгойн сонсголын мөрөөр авч хэрэгжүүлэх арга хэмжээний тухай УИХ-ын тогтоолын төслийг хэлэлцлээ

2025-12-25 өмнө

Дэлбэрэлтэд өртсөн 207 дугаар байрыг буулгалаа

2025-12-25 өмнө

Булган аймгийн Орхон сумын нутагт 3.9 магнитудын хүчтэй газар хөдөлжээ

2025-12-25 өмнө

“Улаанбаатар театр” ОНӨТҮГ-ын их засвар дуусаж, улсын комисс хүлээн авлаа

2025-12-25 өмнө

Үс засуулвал эд, мал арвижна

2025-12-24 өмнө

“Ачит Ихт”, “Эрдмин”, “Зэс эрдэнийн хувь” ХХК-д төрийн эзэмшлийн хувь, хэмжээг тогтоох санал, дүгнэлтийг хэлэлцэнэ

2025-12-24 өмнө

Импортыг орлох үйлдвэрлэл, уул уурхайн бус экспортыг нэмэгдүүлэхийг дэмжинэ

2025-12-24 өмнө

Аи-92 автобензиний нийлүүлэлт сайжирчээ

2025-12-24 өмнө

Зайсангийн гүүрийг 54 жилийн дараа бүрэн шинэчиллээ

2025-12-24 өмнө

NBA-ын ес дэх долоо хоногийн шилдэг тохолтын бичлэг (2025-26)

2025-12-24 өмнө

Эрүүгийн хэрэг хянан шийдвэрлэх процессын хуульд өөрчлөлт оруулав

2025-12-24 өмнө

Популистууддаа л “…Баяртай” гэе!

2025-12-24 өмнө

Халтирч унаж, гэмтсэн нь хохирсоор байх уу?!

САНАЛ БОЛГОХ
2025-12-22 өмнө

Б.Энх-Оргилд ”Холимог тулааны бэлтгэлийн клуб” тохижуулж өгөхөө амлажээ

2025-12-22 өмнө

Орон сууцны зээл авсан мэдээллийг хаанаас авах вэ

2025-12-24 өмнө

Халтирч унаж, гэмтсэн нь хохирсоор байх уу?!

2025-12-24 өмнө

Популистууддаа л “…Баяртай” гэе!

2025-12-22 өмнө

“Мад тавиулсан" АН-ынхан Ерөнхий сайдыг огцруулах гарын үсэг цуглуулж эхлэв үү?

2025-12-22 өмнө

Туулын хурдны замын зорчих хэсгийг 2027 оны зун нээнэ

2025-12-23 өмнө

Фото сурвалжилга: Төв цэнгэлдэх хүрээлэнгийн мөсөн хотхон

2025-12-24 өмнө

Зайсангийн гүүрийг 54 жилийн дараа бүрэн шинэчиллээ

2025-12-24 өмнө

Эрүүгийн хэрэг хянан шийдвэрлэх процессын хуульд өөрчлөлт оруулав

2 өдрийн өмнө өмнө

“Уламжлалт гар урлалыг дэмжих төв”-д ЖДҮ эрхлэгчид түрээсийн төлбөр төлөхгүйгээр ажиллаж байна

2025-12-22 өмнө

Үс засуулвал хэл, ам, хэрүүл тэмцэл ирнэ

2025-12-24 өмнө

Аи-92 автобензиний нийлүүлэлт сайжирчээ

2025-12-24 өмнө

NBA-ын ес дэх долоо хоногийн шилдэг тохолтын бичлэг (2025-26)

2025-12-24 өмнө

“Ачит Ихт”, “Эрдмин”, “Зэс эрдэнийн хувь” ХХК-д төрийн эзэмшлийн хувь, хэмжээг тогтоох санал, дүгнэлтийг хэлэлцэнэ

2025-12-24 өмнө

Импортыг орлох үйлдвэрлэл, уул уурхайн бус экспортыг нэмэгдүүлэхийг дэмжинэ

2025-12-22 өмнө

Цас орно, өдөртөө 11-13 хэм хүйтэн байна

2025-12-23 өмнө

Аи-92 үнэ нэмэгдээгүй, евро-5 үнэ 2920-3080 төгрөгийн хооронд зарагдаж байна

2 өдрийн өмнө өмнө

Сэрэмжлүүлэг: Шинэ төрлийн залилах гэмт хэрэг гарч байна

2025-12-23 өмнө

Нийслэлийн 2026 оны төсвөөр шинээр 207 төсөл, арга хэмжээ хэрэгжүүлнэ

2025-12-23 өмнө

Хог шатааж, эрчим хүч гаргах үйлдвэрийн барилга угсралтын ажлыг 2026 онд эхлүүлнэ

2025-12-25 өмнө

“Мөрөөдлийн мөсөн цэнгэлдэх–2025” Төв цэнгэлдэх хүрээлэнд нээлтээ хийлээ

2025-12-25 өмнө

Үс засуулвал эд, мал арвижна

2025-12-25 өмнө

Дэлбэрэлтэд өртсөн 207 дугаар байрыг буулгалаа

2025-12-25 өмнө

“Улаанбаатар театр” ОНӨТҮГ-ын их засвар дуусаж, улсын комисс хүлээн авлаа

2025-12-25 өмнө

Булган аймгийн Орхон сумын нутагт 3.9 магнитудын хүчтэй газар хөдөлжээ

2025-12-23 өмнө

“Алтангадас зарна“ , “Хөдөлмөрийн хүндэт медаль зарна“ гэх хуурамч зараар иргэдийг залилж байна

2025-12-23 өмнө

Ч.Хишигдалай: Евро-5 стандартын шатахууны үнэ нэмэгдсэн

2025-12-25 өмнө

Цахимаар танилцсан эмэгтэйтэйгээ уулзахаар очоод бүлэг этгээдүүдэд дээрэмдүүлжээ

2 өдрийн өмнө өмнө

Өдөртөө 11-13 хэм хүйтэн байна

2 өдрийн өмнө өмнө

Үс засуулвал өнгө зүс сайжирна

Бидний тухай Редакцийн бодлого Сурталчилгаа байршуулах Холбоо барих Дээшээ буцах


Веб сайтад агуулагдсан мэдээлэл зохиогчийн эрхийн хуулиар хамгаалагдсан тул зөвшөөрөлгүй хуулбарлах хориотой.

Copyright © MMINFO.MN All Rights Reserved. Powered by HUREEMEDIA.